3 enkle tips til at bruge facebook til events

Sådan bruger du facebook til at gøre din event mere synlig.

Facebook er danskernes absolut foretrukne app. Danskerne bruger facebook hele tiden. Både unge og gamle – og dem midt i mellem.[1] Derfor giver det rigtig god mening, at din event er synlig på facebook. Derudover kræver facebook ikke et kæmpe budget. Du kan, med få kneb, få utrolig stor synlighed for meget få (måske endda ingen) penge.

De 3 enkle tips til hvordan du bruger facebook til at gøre din event mere synlig, kommer her:

  1. Opret din event som en begivenhed eller lav en gruppe

Det gælder især, hvis dit arrangement henvender sig til private forbrugere. Husk altid at bruge et lækkert billede, at skrive en fyldig beskrivelse og tilknyt nøgleord/tags til din begivenhed. Det øger sandsynligheden for at din begivenhed bliver fundet af de rigtige mennesker.

Er din event af faglig karakter, giver det måske mere mening at oprette en gruppe eller en side til din event. Fx har vi en årlig tilbagevendende konference for mødeplanlæggere i Danmark, der har sin egen facebookgruppe. Her kan deltagere, arrangører og andre interessenter debattere året rundt om fagligt relevante emner. Og som arrangør kan man naturligvis også dele små, relevante nyhedsopdateringer med sin målgruppe.

  1. Lav små, korte opdateringer – ofte

Sørg for, at du jævnligt laver små opdateringer, som dine deltagere kan like, kommentere på og tagge hinanden i. Men husk, facebook er et personligt medie – så væk med den stive, professionelle tone. Dine opdateringer må gerne være naturlige og oprigtige. Som stod du og talte med en kunde ansigt til ansigt. Mennesker vil tale med andre mennesker – ikke have upersonlig massekommunikation.

Du kan dele opdateringer om alt, der vedrører dit arrangement eller det emne, dit arrangement fokuserer på. Her kommer et par eksempler på opdateringer:

  • En kort teaser med et billede en spændende oplægsholder, som dine deltagere kan forvente at møde til dit arrangement
  • Et billede af menuen, fx den lækre kage, I skal spise i pausen
  • Et billede af venue med en lille kommentar om, hvorfor det er et fedt sted at afholde arrangementet
  • En video fra sidste års arrangement
  • Et link til en relevant artikel, der er relevant for dit arrangements faglige tema
  1. Lav en personlig invitation til dine mest trofaste deltagere

Uanset om du har lavet en begivenhed eller en gruppe, kan det være en fordel at lave en lille personlig invitation til dine mest trofaste deltagere og/eller samarbejdspartnere inden du går ud og promoverer din event offentligt. Og gør endelig også brug af dine kolleger og inviter dem i sammen omgang. Gør de trofaste deltagere, kolleger og samarbejdspartnere til dine ambassadører og opfordr dem til at kommentere og dele deres egne oplevelser og forventninger aktivt. På den måde er din begivenhed/gruppe allerede aktiv, når de første potentielle deltagere udefra klikker sig ind for at se nærmere på dit arrangement.

Selvfølgelig er facebook ikke det eneste sociale medie i Danmark – men dets popularitet taget i betragtning, bør du overveje at inkludere mediet som en kommunikations- og markedsføringskanal. Også til faglige events.

Og har du brug for hjælp til at komme i gang – få lavet en strategi og en kommunikationsplan at starte ud med – så hjælper vi dig gerne.

De bedste hilsner,

 

Bonnie Groth Frølund

Projektleder i OrgaNicer

 

 


Ps. Kunne du lide dette blogindlæg?

Få mere som dette = viden, værktøjer, trends og tips til dit arbejde med at planlægge og designe møder og events. Alt sammen (plus super gode tilbud) sendt direkte til din indbakke hver mandag.

Ja tak – send guldkornene direkte til mig

 

 

[1] www.audienceproject.com