• MeetingMondays

    MeetingMondays

    MeetingMondays er vores nyhedsbrev og blog. Her deler vores medarbejdere ud af deres faglige viden, giver tips og inspiration til hvordan, du løfter kvaliteten af dine møder og arrangementer. Og vi vil gerne invitere dig til at blive klogere sammen med os. Tilmeld dig vores nyhedsbrev, hvis du vil modtage vores MeetingMondays blogindlæg direkte i din indbakke.

10 klassiske fejl ved navneskilte (1-3)

10 klassiske fejl ved navneskilte (1-3)

Der er nogle helt klassiske fejl, som mange af dine kolleger i branchen begår, når de laver navneskilte til deres deltagere. Fejl, der enten skaber forvirring hos deltagerne, giver mere arbejde til dig, eller giver indtryk af, at du som arrangør ikke har styr på tingene. Se dem her.

Læs mere

7 åbenlyse tegn på at du (virkelig) trænger til ferie

7 åbenlyse tegn på at du (virkelig) trænger til ferie

Alle os, der laver arrangementer, kurser, konferencer, årsmøder eller hvilen som helst anden form for mødeaktivitet, som en del af vores job, er vant til at have fart over feltet. Der er altid mange bolde i luften og 1000 løse ender, vi skal tage os af. Vi er 100-meter-mestre i at have travlt. Men… husker du at give din hjerne en velfortjent pause ind i mellem?

Læs mere

Følger dine møder med jeres værdier?

Følger dine møder med jeres værdier?

Er rammen om jeres møder udviklende? Måske endda innovativ? Er I parate til at bryde måden, I plejer at holde møder på? Og har jeres møder den kvalitet, som gør, at de er tiden værd?

Læs mere

Forandring

Forandring

En trang til forandring kan godt forenes med stram organisering og administration.

Læs mere

Sådan sparer du 30 timer på fakturering til dit arrangement

Sådan sparer du 30 timer på fakturering til dit arrangement

Med årene har vi løbende finjusteret metoder, fundet nye IT-systemer, effektiviseret arbejdsgange, osv. Men én af de små ting, der måske nok virker ubetydelige for dem, der ikke selv har haft fingrene nede i maskinen, men som jeg er MEGET taknemmelig for, at vi har indført, er vores system til håndtering af fakturaer.

Læs mere

Hvorfor holder du møde?

Hvorfor holder du møde?

Hvem er det egentlig, der beslutter, hvor du er hvornår? Er det dig selv? Er det dine kolleger? Eller er det den der lille pop-up på skærmen – lille eller stor – der fortæller dig, at dit næste møde starter om et kvarter?

Læs mere

Har du rytme?

Har du rytme?

At skabe gode, flydende mødeoplevelser handler om at lytte. Og om at se på andre mennesker, at fornemme deres behov og aflure hvordan du, indenfor de rammer du nu engang har, kan opbygge gode oplevelser hver gang. Om at skabe den rigtige rytme i programmet.

Læs mere

5 grunde til at du IKKE skal bruge Excel til tilmelding

5 grunde til at du IKKE skal bruge Excel til tilmelding

Er du én af dem? Som sveder over tilmeldinger og registreringer i et Excel-ark? Så skal du vide, at du langt fra er den eneste. For der er mange (RIGTIG MANGE) andre, som også styrer al tilmelding og dertilhørende korrespondance i Excel og Outlook. Her kommer imidlertid 5 grunde til, at du ikke skal bruge Excel til at styre tilmeldinger og registreringer.

Læs mere

Bruger du (også) for meget tid på registrering og tilmelding?

Bruger du (også) for meget tid på registrering og tilmelding?

Ofte er det startet helt uskyldigt. Med et arrangement, der skulle planlægges. Folk skulle meldes til. Og så tænkte man (i al sin uskyld) ”Dét laver jeg lige i et Excel-ark” – for så er der jo orden på sagerne...

Læs mere

Din magt er enorm

Din magt er enorm

Kære mødeplanlægger. Har du tænkt over hvor stor magt, du har? De valg, du tager for jeres møde, er i den grad afgørende for, om det bliver en succes. Det er dine beslutninger og din erfaring, som skal gøre deltagerne i stand til at levere det, som I håber på.

Læs mere

3 fejl dine kolleger i mødebranchen begår

3 fejl dine kolleger i mødebranchen begår

3 fejl dine kolleger i mødebranchen begår, når de booker hotelværelser til deres deltagere

Læs mere

Jamen så lad da vær!

Jamen så lad da vær!

De begynder at stå af kl. ca. 13.00… Dine deltagere kan ikke mere. De er begyndt at tjekke deres telefoner. Ikke for mails og sådan. Nej mere opdatering af indkøbssedler, fødselsdagslykønskninger på Facebook til fjerne bekendte, fange Pokemons og lignende. Om lidt begynder de første at gå. Og når den sidste speaker går på kl. 15.30 er der under halvdelen af deltagerne tilbage. Lyder det bekendt?

Læs mere

Det er kreativiteten, vi skal leve af

Det er kreativiteten, vi skal leve af

Engang var kreativitet sådan noget, som var forbeholdt de få. De kreative kræfter var parkeret i udviklingsafdelingen og så var det ellers dér, det nye skulle skabes. ”Kig ud, når I har styr på fremtiden”. Sådan er det heldigvis ikke længere. Eller hvad?…

Læs mere

5 trends du skal være opmærksom på i 2017

5 trends du skal være opmærksom på i 2017

Vi har gransket branchen for dig og fundet frem til de 5 trends, vi tror bliver toneangivende i 2017.

Læs mere

5 grunde til at du skal have et website til din event

5 grunde til at du skal have et website til din event

Er du i tvivl om hvorvidt, du skal have en eventhjemmeside til dit næste arrangement? Her kommer 5 grunde til, at du skal have en eventhjemmeside til dit næste arrangement.

Læs mere

Offline nærvær

Offline nærvær

Idag går alt hurtigt. Også nogle gange hurtigere end vi kan følge med. Vi mister forbindelsen til fortiden, er altid på udkig efter det, der venter forude og glemmer måske at nyde øjeblikket.

Læs mere

Giver mødet mening?

Giver mødet mening?

Vi elsker møder i OrgaNicer! Men kun møder, der giver mening. Du har sikkert også deltaget i mange af dem, der burde have været konverteret til, i bedste fald, en email og i værste fald verbale øretæver til mødearrangør.

Læs mere

Mål og nå i mål

Mål og nå i mål

Det er naturligvis altid rart at vide, om frokosten var god, om temperaturen var i orden og om deltagerne på dine møder var tilfredse. Men tilfredshed er en ting – effekt en hel anden. Har det virket? Har I nået det, I ville? Går deltagerne hjem og agerer anderledes eller var det bare en hyggelig samling, der kostede en del penge?

Læs mere

Magien i pauser

Magien i pauser

Hvis der er noget, jeg elsker, når jeg er til møder, så er det pauserne. Ikke fordi indholdet ikke er godt, men ofte er det i pauserne, at man lige får vendt indholdet med de andre deltagere, får netværket og mødt nogle nye mennesker. For mig er det ofte her, at det hele begynder at give mening.

Læs mere

Farverige mødedeltagere

Farverige mødedeltagere

Du kender dem sikkert. De er super irriterende. De mener noget andet end dig, de har en anderledes humor og de kan bedre lide en helt anden type møder, end dem du foretrækker. Altså: super irriterende.

Læs mere

Begejstr kunderne

Begejstr kunderne

Møder kan jo have mange former. Et af dem der ofte gøres meget ud af, er kundearrangementer. Jeg bliver tit inviteret til forskellige events som enten direkte eller indirekte gerne vil sælge noget til mig og jeg kommer generelt aldrig! Til gengæld bliver jeg også inviteret til arrangementer og events, hvor jeg får mulighed for at møde interessante mennesker eller opleve et eller andet interessant. Der kommer jeg ofte!

Læs mere

Forskellighed skaber værdi

Forskellighed skaber værdi

Jeg elsker at være sammen med andre mennesker. Og ofte også være sammen med irriterende mennesker. Dem der udfordrer, tænker anderledes, er mærkelige, skøre, skæve, nørdede og altså super irriterende. Jeg tror, at en af de væsentligste egenskaber vi som mennesker kan lære os er, at nyde dem der irriterer.

Læs mere

Vær modig!

Vær modig!

Enhver forandring kræver mod. Jeg oplever ofte, at de mennesker jeg har omkring mig holder sig tilbage for at træffe væsentlige beslutninger, fordi de er bange. Det er jeg da også selv mange gange, men jeg er måske også lidt mere modig end de fleste. Mod handler jo ikke om ikke at være bange, men mere om at agere selvom man er bange. Jeg har i mange år haft en lidt mærkelig hobby: jeg elsker at gå på glødende kul og tage mennesker med på den rejse. Vanvittigt siger nogle, lidt for langhåret siger andre og livsforandrende siger dem, der har prøvet.

Læs mere

Giv og du skal få!

Giv og du skal få!

Netværk er populært og får større og større betydning i designet af møder. Men hold da op, hvor er mange danskere dårlige til netværk. De kommer udelukkende for at se, hvad de kan få og har slet ikke forstået, at netværk ikke handler om at få, men om at give. Regel nummer et i netværk er: Givers Gain. Den der giver meget får meget.

Læs mere

Få styr på dit projekt!

Få styr på dit projekt!

Jeg erkender det gerne: Min tilgang til projekter har tidligere været drevet af utålmodighed og egentlig efter princippet: Lad os komme i gang, så vi kan lave det om! Men når omfanget og antallet af projekter er stort – rigtigt stort, så er det en tilgang, der kræver sine ofre.

Læs mere

Join them!

Join them!

Vi kan ikke gøre det hele selv, når vi skal arrangere møder og events, der for alvor gør indtryk på deltagerne. Vi prøver ofte, men når det virkelig gælder, så ved vi godt, at de rigtige partnere og det rigtige netværk er det, der gør forskellen på succes og middelmådighed.

Læs mere

Giv plads til det nye!

Giv plads til det nye!

Jeg er fan af Japan. Ikke fordi den store menneskemængde i Tokyo er tiltrækkende for en gut fra de åbne jyske vidder, men fordi japanerne er et fantastisk folkefærd. Her er alt altid i konstant udvikling og det gør en kæmpe forskel.

Læs mere

Hold øre med dine ord!

Hold øre med dine ord!

Der er meget magi i ord. Og meget skæbne. For du er, hvad du siger!

Læs mere

Sæt de rigtige mål!

Sæt de rigtige mål!

Nåede du i mål med dit sidste arrangement? Det er jo altid fristende at sige: Ja, selvfølgelig! Men det kræver jo to forudsætninger: at du havde et mål for dit sidste arrangement og at du nåede målet Jeg oplever tit, at en af de væsentligste udfordringer ift. mødeplanlægning og planlægning af events er at få sat de rigtige mål. Alt for ofte hører jeg om mål, der handler om deltagertilfredshed, antal deltagere, budgetoverholdelse og cheftilfredshed. Men mål handler om så meget mere.

Læs mere

Nyd mørket!

Nyd mørket!

Mørket nærmer sig, vinden rusker og solen kigger kun sjældent frem. Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg ikke er nogen stor fan af den sidste del af efteråret. Og så er det nok alligevel ikke helt rigtigt. For er det ikke de mørke tider, der gør, at vi værdsætter de lyse? Er det ikke de sure mennesker, der gør glæden ved de glade endnu større?

Læs mere

At lede frivillige

At lede frivillige

En af de mest fantastiske opgaver som leder er at lede frivillige. Her får du virkelig prøvet dine lederevner af. Her har du kun guleroden som motivationsmiddel - pisken er du nødt til at lade blive hjemme. De fleste erhvervsledere glemmer ofte denne forskel og får sig lidt af et chok. En ting er at arbejde med medarbejdere, der får løn for at arbejde, kan fyres, har en kontrakt, er afhængig af indkomsten, har en faglighed med sig.

Læs mere

MeetingMondays

MeetingMondays

For alt for mange mennesker handler livet om at overleve ugen, så vi kan nå hen til weekenden. Sikke et liv! Hvad er det vi jagter og hvorfor bruger vi ikke krudtet på at nyde ugen - hele ugen!

Læs mere

Hvem møder dine gæster?

Hvem møder dine gæster?

Hvor ofte stiller vi os selv det vigtige spørgsmål: Hvem lægger ansigt til vores event? Vores umiddelbare svar er måske: Det gør direktøren og projektlederen. Men gør de virkelig det?

Læs mere

Sæt strøm til dine tanker

Sæt strøm til dine tanker

I går var papir, et kasseapparat og lidt byttepenge nok til at køre en event igennem. I dag er der IT i alting. Selv børnenes salg af kirsebær ved landevejen kan betales med MobilePay, og mon ikke de allerede har lavet en lille side på Facebook, hvor de kan markedsføre deres bod. Børnene tænker allerede digitalt, men det kniber gevaldigt på mange projektkontorer og mødeplanlæggerkontorer. Godt nok har man det meste på en pc, men tankegangen er stadig analog - vi gør det samme som vi gjorde, da vi brugte papir.

Læs mere

Lær af mestrene

Lær af mestrene

Forleden var jeg tagget i et billede på instagram med følgende tekst: "Til foredrag om visuelle sociale medier med en ekspert, og en ældre herre :)" Eksperten var min datter Kari på 10 år og jeg var den ældre herre!!

Læs mere

Victory requires payment upfront!

Victory requires payment upfront!

Vi mødes lige på standen, får en lille skarp og så er vi klar til at stå på messe.... Vi har jo gjort det så mange gange før, så det kan vi bare.... Dette er nogle af de udsagn vi hører, når vi spørger, hvordan virksomhederne klæder medarbejderne på til at skabe messeoplevelsen for kunderne.

Læs mere

Fra kontakt til kontrakt

Fra kontakt til kontrakt

Hvor er de bare heldige, at de får så mange nye kunder ud af at deltage på en messe....... Du har sikkert enten tænkt det eller hørt det. Jeg er ked af at sige det, men det har absolut intet med held at gøre. Dem, der får mest ud af at møde nye mennesker på en messe, er dem, der er bedst forberedt - hele vejen fra kontakt til kontrakt.

Læs mere

Mennesker handler med mennesker – også på messer!

Mennesker handler med mennesker – også på messer!

Effekten af en messedeltagelse kan variere meget. Jeg har ofte oplevet virksomheder med "ok" produkter gå fra en messe med ordrebøgerne fulde og virksomheder med verdensklasse produkter gå fra den samme messe uden en ordre i bogen.

Læs mere

De 7 messesynder du ikke må begå!

De 7 messesynder du ikke må begå!

For mange går planlægningen af efterårets og forårets messer nu i gang igen – eller måske rettere skulle det være gået i gang. Mange virksomheder bruger messer som en væsentlig kilde til at skabe nye kontakter og vedligeholde eksisterende. Men ofte undrer det mig, at de ikke formår at udnytte potentialet i dette møde endnu bedre. De begår ofte en eller flere af følgende synder:

Læs mere

Ønsk og du skal få!

Ønsk og du skal få!

Er det ikke sjovt, at vi i de allerfleste tilfælde går efter at dække vores gæsters behov, når det egentligt er deres ønsker og de ønsker de endnu ikke ved, de har, der er langt mere interessante?

Læs mere

Nyd ferien

Nyd ferien

Prøv at spørge dine kolleger, hvad de skal i sommerferien. Du vil formentlig høre mange have en lang liste med projekter og opgaver, de skal klare i løbet af ferien. Det kan være garagen, der skal males, cyklerne, der skal smøres og justeres, haven, der skal laves om eller gulvene, der skal slibes og lakeres. Men hvis sommerferien er en lang to-do liste, er det så ferie eller bare en anden slags arbejde?

Læs mere

Find det gode i alt arbejde

Find det gode i alt arbejde

Allen er verdens bedste opvasker. Det er der ingen tvivl om. Han brænder for sit arbejde og han er en stjerne i den virksomhed, han arbejder i. Det er sjældent blandt opvaskerne, at man finder stjerner. Men med Allen kunne det ikke være anderledes.

Læs mere

Valgkamp og markedsføring af møder og events

Valgkamp og markedsføring af møder og events

Jeg er sikkert ikke den eneste, der får en snigende heldagskvalme over at høre politikere messe det samme budskab fra morgen til aften i disse tider. Man får let den tanke, at de da må tro, vi er fatsvage, siden de skal gentage det så mange gange. Og jeg er nok desværre tilbøjelig til at give dem ret.

Læs mere

Sig kongen imod!

Sig kongen imod!

5. juni har altid været min ynglingsdag. Dels er det fars dag og dels er det dagen, vi fejrer vores grundlov. Jeg elsker stadig fars dag, men er lidt fortvivlet over grundlovsdagens udvikling – eller mangel på samme.

Læs mere

Det skal da ikke koste penge at mødes!

Det skal da ikke koste penge at mødes!

Jeg oplever ofte, i dialog med kunder, at vi kommer til at svæve omkring pris og at det er dét emne, som er mest ømtåleligt. Men hvorfor dog det?

Læs mere

Nedkæmp bureaukratiet!

Nedkæmp bureaukratiet!

"Nu har endnu en god medarbejder sagt op og jeg forstår det bare ikke. Vi har professionaliseret virksomheden gennem de sidste 2 år, har fået alt beskrevet og har fået skabt klare regler for det meste og nu flygter de bedste medarbejdere. Jeg forstår det ikke!!!!???"

Læs mere

Vær stolt

Vær stolt

Jeg hørte forleden et interview med den tidligere direktør for Århus Havn. Han blev spurgt, om ikke han var ydmyg over, at have været med til at ændre hele havnefronten i Århus og han svarede: "Nej, jeg er ikke ydmyg. Jeg er stolt"! Det slog mig, at det er sjældent, man virkelig hører danskere udtale det ord.

Læs mere

Projektstyring

Projektstyring

Jeg erkender det gerne: Min tilgang til projekter har tidligere været drevet af utålmodighed og egentlig efter princippet: Lad os komme i gang, så vi kan lave det om! Men når omfanget og antallet af projekter er stort – rigtigt stort, så er det en tilgang, der kræver sine ofre.

Læs mere

Join them!

Join them!

Vi kan ikke gøre det hele selv, når vi skal arrangere møder og events, der for alvor gør indtryk på deltagerne. Vi prøver ofte, men når det virkelig gælder, så ved vi godt, at de rigtige partnere og det rigtige netværk er det, der gør forskellen på succes og middelmådighed.

Læs mere

Slip af med snylterne!

Slip af med snylterne!

Jeg tror, at de fleste vennekredse har en. Ham, der altid er sidst til at finde tegnebogen frem og give en omgang. Men som gerne tager imod, når andre giver. Vi accepterer ham i en vis grad, men på et eller andet tidspunkt kommer det til et opgør. Put lidt i kassen eller find en anden fest!

Læs mere

Find ressoucerne

Find ressoucerne

I en verden med knappe ressourcer er det væsentligt at bruge dem, vi har, på bedst mulig måde. Og man kan meget med knappe ressourcer, hvis man har styr på sin målgruppe og det, der giver mest værdi for dem

Læs mere

Der er lys forude!

Der er lys forude!

Vi nærmer os en af de største højtider i den kristne del af verden og det giver os alle mulighed for at få lidt fred, ro, familietid og tid til lidt refleksion. Og måske tid til at genopstå som et endnu bedre menneske.

Læs mere

Udvikl NU!

Udvikl NU!

Der findes mange selvfede arrangører af møder og events. Naturligvis er det ikke dig, jeg taler om. Men du har sikkert mødt dem. De er stolte af det, de laver (ofte også med god grund), men de lever alle med risikoen for, at de går i stå og lader markedet overhale sig. For udviklingen kommer snigende og pludselig er de ikke bare bagefter, men langt bagefter.

Læs mere

Sælger du produkter?

Sælger du produkter?

Der er noget rigtigt i ovenstående citat. Måske er det ikke kun dit produkt, der har mangler, men udbuddet af produkter, du sælger til dine deltagere på events og møder.

Læs mere

Det nytter ikke at være pivet!

Det nytter ikke at være pivet!

Det er ikke uden grund, at Warren Buffet er den mest succesfulde investor i historien. Han har styr på det, han laver og har altid styr på sine risici. Og hvad har det egentlig med møder og events at gøre?

Læs mere

Teamwork makes the dream work!

Teamwork makes the dream work!

Teamwork makes the dream work, but a vision becomes a nightmare when the leader has a big dream and a bad team.
― John C. Maxwell

Der er ikke noget bedre, at være på et godt hold. Et hold, der kan det, der skal til for at udleve de visioner, de har. Et hold, hvor rette mand (M/K) er på rette plads. Et hold, hvor fokus er på at spille hinanden gode og sikre, at ingen falder igennem.

Læs mere

Cash is King!

Cash is King!

Jeg ved ikke, om jeg er enig med Oscar Wilde. På nær når det drejer sig om møder og events. Jeg oplever alt for ofte, at de fleste først begynder at tænke på finansieringen af events og møder, når pengekassen er tom.

Læs mere

Kend dine fjender

Kend dine fjender

Jack var en ung ambitiøs mand. Han ville frem i verden, men det var ikke nødvendigvis enkelt i Kina i 80'erne. Han var overbevidst om, at der var en fremtid i at være god til at tale engelsk, så han cyklede dagligt 45 minutter for at komme til det nærmeste hotel for at tale med de engelsktalende gæster og guide dem rundt i byen.

Læs mere

Hvad vil DE have?

Hvad vil DE have?

At kende dine kunder er forudsætningen for al succes i udviklingen og markedsføringen af et møde eller en event. De fleste benytter sig af de visdomsord, de lærte af deres mor: "Du skal behandle andre, som du gerne selv vil behandles" Men det er altså noget vrøvl.

Læs mere

Alt er med vilje!

Alt er med vilje!

Som beskrevet i sidste uge, så er det altafgørende, at vi har en klar idé for vores møder og events. At vi helt præcist ved, hvilken værdi vi skaber og for hvem. Men hvordan skaber vi denne værdi og udvikler den fra event til event? I de kommende MeetingMondays giver jeg et kvalificeret bud på nogle af de områder, det er vigtigt at arbejde med for at sikre bæredygtige møder og events i udvikling.

Læs mere

Skab værdi – den rigtige værdi!

Skab værdi – den rigtige værdi!

Jeg er født i Hjallerup og er søn af en hestehandler – og jeg er stolt af det. En af konsekvenserne ved denne skæbne er, at min kalender altid er booket den første weekend i Juni, hvor der er Hjallerup marked.

Læs mere

Bøger ringer ikke!

Bøger ringer ikke!

Jeg elsker at læse og gør det meget. Mindst et kapitel om dagen – uanset, hvor jeg er i verden. Det har ikke altid været sådan. Men for nogle år siden traf jeg en beslutning om, at det skulle være slut med at være drevet af det, der haster. Jeg hang altid i en klokkestreng og fik ikke tid til at passe mig selv.

Læs mere

Perception is everything

Perception is everything

Vi kender alle historien om David og Goliat fra vores religionsundervisning. Goliath var en kæmpe mand. Han lammede alle omkring sig med frygt. En dag kom en 17-årig hyrdedreng for at besøge sine brødre og spurgte. "Hvorfor sætter I jer ikke til modstand og nedkæmper kæmpen?"

Læs mere

The Future Starts Today!

The Future Starts Today!

Jeg sidder og tænker på imorgen. Hvad skal der ske? Hvad er jeg nødt til at få til at ske? Hvad ønsker jeg mig, der skal ske. Jeg sætter mål, lægger planer, køber systemer, som skal hjælpe mig i morgen.

Læs mere

Meeting Santa

Meeting Santa

Jeg mindes de tider, hvor mine børn var små og de stadig var overbevidste om julemandens eksistens. En indre verden af dimensioner, hvor rensdyr kan flyve og selv en lettere korpulent mand kan komme igennem en 20 cm skorsten. En indre verden som de fleste mister og som vi stadig er mange, der forsøger at holde fast i.

Læs mere

Tro på andre!

Tro på andre!

Jeg var 19 år og lige blevet udpeget til leder for et cafeteria, en restaurant og et diskotek. Personalets gennemsnitsalder var vel sidst i tyverne og jeg var 19. Jeg var stolt som en pave, men samtidig hunderæd for ikke at kunne løse opgaven.

Læs mere

Brænd igennem!

Brænd igennem!

Jeg brænder for mange ting. Og jeg gør altid mit bedste for at brænde igennem. Men de seneste år er det blevet mere og mere vanskeligt at få lov.

Læs mere

Vælg din holdning – hver dag!

Vælg din holdning – hver dag!

"Som du kan se, kan jeg ikke gå, jeg kan ikke skrive og jeg kan for såvidt kun hviske ord ud af min mund. Men jeg kan stadig være med til at ændre verden!". Dette var ordene fra en ung dame fra Sri Lanka, der på grund af sit fysiske handicap var placeret på et liggende leje under et af mine seminarer i Colombo.

Læs mere

Vær FAN!

Vær FAN!

Som lovet i sidste uge, vil jeg komme med første bud på, hvordan du kan være med til at skabe en kultur i din organisation, hvor I ikke nøjes og hvor planer bliver til virkelighed. Metoden er udviklet sammen med en fantastisk flok af ledere, der selv har taget medicinen. Ledere, som så absolut ikke nøjes.

Læs mere

Jeg hader at nøjes!

Jeg hader at nøjes!

Jeg har skrevet om det tidligere: Jeg hader at nøjes! Jeg oplever ofte, at det at nøjes er blevet populært og at man næsten er mærkelig, hvis man protesterer, når middelmådigheden tager over. Den laveste fællesnævner er blevet den mest populære undskyldning.

Læs mere

Let them fix it!

Let them fix it!

Mange af os er flinke. Vi er så flinke, at vi stort set arbejder os selv ihjel. Vi vil hjælpe vores kolleger og medarbejdere og når de kommer til os med problemer, fikser vi da lige problemerne for dem.

Læs mere

Fejl for pokker

Fejl for pokker

Ovenstående status på Facebook blev til ved en fejl. Til gengæld gav den masser af respons og mails med meget filosofisk indhold.

Læs mere

Vores strategi er at få ting til at ske

Vores strategi er at få ting til at ske

Der er stor forskel på folks tilgang til at få ting til at ske, når et møde er overstået. Nogle organisationer er fantastiske til at have fokus på at få gjort noget og andre bruger fantastisk meget krudt på at finde på undskyldninger for, hvorfor det aftalte ikke er gjort. De første har succes og de andre kan ikke forstå, hvorfor det ikke rigtigt lykkes for dem. Men de har sikkert en god undskyldning :)

Læs mere

Det skal være rart at mødes

Det skal være rart at mødes

Møder med en god stemning forløber altid godt. Vi har derfor altid ekstra fokus på dette i vores møder med eksterne og i møder, hvor der er nye deltagere. Der skal gives tid til, at der skabes en stemning af tillid og at alle er klar over, hvem de andre i mødet er og hvorfor, de er med til mødet. Her kan det også være en fordel lige at ridse op, hvordan mødeprincipperne virker og hvorfor vi gør, som vi gør.

Læs mere

Led ved at være KLAR

Led ved at være KLAR

At lede et møde er en kunst, men en kunst som alle kan lære at udføre på et godt vis. I realiteten handler det jo primært om at være klar:

Læs mere

Gør det enkelt

Gør det enkelt

En dagsorden for et godt møde skal være simpel og enkel, men ikke for simpel og for enkel. Der findes mange skabeloner. Selv i Word og andre tekstbehandlingsystemer ligger der nogle standarder og de virker. Nogle få ting skal der dog altid være i din dagsorden:

Læs mere

Hvorfor skal vi mødes?

Hvorfor skal vi mødes?

Hold da op, hvor har jeg nogen gange siddet i et møde og haft følelsen af, at jeg var en del af eventyret Alice i eventyrland.

Læs mere

Vær beredt!

Vær beredt!

Kender du følelsen af, at løbe fra det ene møde til det andet og ikke helt føle sig godt nok forberedt?

Læs mere

Principper for møder

Principper for møder

Vi lever efter følgende principper for vores møder: Forberedte mennesker skaber de bedste resultater. Så derfor: Altid forberedt. Den indre ro, som det giver at være forberedt sætter dig fri til at improvisere og bruge dine evner til lateral tænkning til at finde nye løsninger.

Læs mere

Metaforernes magt

Metaforernes magt

Hjem til varanen, hjem til heksen, hjem til hyænen! Min ven var fantastisk til at bruge metaforer til beskrivelse af sin kone. Og alligevel sad han og kunne ikke forstå, hvorfor det ikke rigtigt gik derhjemme. Han havde noget at lære om metaforernes magt.

Læs mere

Følg følelserne – det er ok!

Følg følelserne – det er ok!

Alle rettroende sælgere ved, at en god sælger arbejder for at opfylde kundens behov. Det er næsten blevet et punkt i enhver sælgers trosbekendelse.

Læs mere

Vær praktisk intelligente

Vær praktisk intelligente

Det er ikke nogen hemmelighed, at vi i OrgaNicer er ret vilde med teknologi. Men selv om vores begejstring ingen ende vil tage, så er vi dog vildest med teknologi, som vores mødedeltagere gider at bruge. Og for at det skal lykkes, skal det være enkelt - virkeligt enkelt.

Læs mere

Lyt

Lyt

“The greatest gift you can give someone, is the purity of your attention.”
― Richard Moss, M.D.

En gammel ven ringede til mig en aften. Det var meget længe siden, vi havde talt sammen, og jeg kunne høre, at noget ikke helt var, som det skulle være. Jeg var egentlig på vej ud af døren, men besluttede mig for at gennemføre samtalen med ham. Efter lidt kort udenomssnak kom han til sagen:

Læs mere

Bryd rammerne

Bryd rammerne

“In some ways, that’s the story of my season – when I wasn’t making big mistakes, I was winning races and being on the podium. And when I made mistakes, I was still fourth or fifth, just off the podium.”
― Bode Miller

Bode Miller var den skiløber, der oftest faldt i hans løb. Hans stil var elendig, og han falder helt udenfor det, man kalder traditionelt skiløb. Til gengæld er han den mest vindende alpine skiløber gennem de sidste mange år.

Læs mere

Why are you here??

Why are you here??

Egentlig burde man bare rejse sig op og gå, når åbningsfrasen på et møde er: Hvad er det vi skal tale om i dag? Steve Jobs smed deltagere ud fra møder, hvis ikke de kunne retfærdiggøre, hvorfor de sad med til et møde. Hvis ikke man ved, hvorfor man er til et møde, kan man så være forberedt?

Læs mere

Beslut med fakta

Beslut med fakta

Jeg glemmer aldrig et møde i en stor international organisation, hvor vi som bestyrelse skulle træffe de endelige beslutninger om et nyt logo og anden corporate identity. Vi brugte timer på at diskutere nuancerne af blå og det er årsagen til, at jeg i dag kan genkende Pantone 281 overalt, når jeg ser den. Men hvor var det dog ineffektivt. Et møde jeg godt kunne have været foruden.

Læs mere

Keep it short

Keep it short

Mens Marissa Mayer var hovedtalsperson hos Google, havde hun i gennemsnit 70 møder om ugen. Det kan godt lyde overvældende, men hun satte det lidt anderledes op.

Læs mere

Tag ansvar

Tag ansvar

"Du har ikke en chance i dette land. Find dig en mand og få nogle børn, så har du I det mindste en mulighed for at få mad på bordet næsten hver dag."

Læs mere

Gør det du elsker

Gør det du elsker

Findes der noget mere opløftende end at møde mennesker, som elsker det, de gør? Jeg er medlem af The 1 million miles club og har derfor tilbragt en del timer i et flysæde. De allerfleste gange man sætter sig i et fly, føles det som en genudsendelse af samtlige andre flyvninger. Den samme historie om og om igen. Men det kan gøres anderledes:

Læs mere

Protokol

Protokol

Vi danskere er dygtige til mange ting. Men når det kommer til international protokol, er vi ofte på herrens mark. Her er alle jo stort set lige, selv statsministeren er vi på fornavn med. Men hvad gør vi, når vi har internationale møder?

Læs mere

Erfaring er en billet til et tog, der er kørt

Erfaring er en billet til et tog, der er kørt

Det er ikke let at være ung medarbejder og finde troen på sig selv, når man er omgivet af mennesker, som har prøvet det meste og altid har en forklaring på, hvorfor noget kan lade sig gøre og hvorfor andet ikke kan. Men Knud har ret: Erfaring er en billet til et tog, der er kørt!

Læs mere

Skriv og voks

Skriv og voks

Selvom jeg opfatter mig selv som ganske High-Tec, så er min notesbog og min dagbog min trofaste følgesvend. Og jeg har lige opdaget, at det sandsynligvis gør mig mere effektiv. Ikke så ringe endda, når jeg nu holder så meget af den.

Læs mere

At styre forventninger

At styre forventninger

Det er altid let at være begejstret, når der skal fortælles om events og lidt for ofte bruger vi som mødeplanlæggere tid på, at skulle forklare, hvorfor et arrangement ikke helt lever op til deltagernes forventning.

Læs mere

MeetingMondays

MeetingMondays

For alt for mange mennesker handler livet om at overleve uge, så vi kan nå hen til weekenden. Sikke et liv! Hvad er det vi jagter og hvorfor bruger vi ikke krudtet på at nyde ugen - hele ugen!

Læs mere

Langsomt er hurtigt

Langsomt er hurtigt

Hos os gælder den gyldne regel: Med mennesker er langsomt altid det hurtigste. Jeg oplever ofte, at vi i effektivitetens navn altid skal skynde os. Men udfordringen er ofte, at når det handler om mennesker, er langsomt altid det hurtigste.

Læs mere