Derfor skal du lave seating til dit arrangement

Seating er et genialt værktøj.

Og det er der én altoverskyggende grund til.

Netværk.

Som med al anden mødedesign, skal det selvfølgelig gennemtænkes og struktureres ordentligt. For ellers kan det nemt falde til jorden. Men når det er gjort rigtigt – så løfter det kvaliteten og deltageroplevelsen betragteligt.

Hvorfor?

Fordi at (det rigtige) netværk er guld værd! Når du sørger for, at dine deltagere kommer til at sidde sammen med andre deltagere, der på den ene eller anden måde giver mening for dem, så får de en bedre oplevelse. De får en højere værdi med hjem fra dit arrangement, fordi du har sikret, de mødte (for dem) værdifulde, nye bekendtskaber. Hvis du fx sørger for, at ham, der gerne vil sælge vindmøller kommer til at sidde sammen med hende, der står og mangler en ny leverandør indenfor vindenergi – ja, så har du givet dem begge en forøget værdi med hjem fra din konference, messe, netværksmøde eller hvad, de nu deltager i. For de har efter dit arrangement udvidet deres netværk i en retning, der giver mening for deres job og arbejdsopgaver.

Dét er genialt.

For dine deltagere.

Og faktisk også for dig.

For hvis du kan tilbyde det rigtige netværk – endda faciliteret via intelligent seating – ja, så giver du dem mere med hjem i bagagen, end de havde forventet. Mere, end nok så mange fede foredragsholdere og spændende mad kan give dem. Og det gør dit arrangement mere værd end konkurrentens.

Sådan laver du seating til en middag eller konference

Der findes ikke én måde at lave seating på. Hvordan du skal designe seating til dit arrangement, kommer helt an på arrangementets overordnede formål. De kriterier, du placerer folk efter, skal passe til de ønsker og formål, dine deltagere har med dit arrangement.

  • Er de der primært for at øge deres netværk i branchen?
  • Er de der for at vidensdele med ligesindede?
  • Er de der for at sælge bestemte produkter?
  • Er de der for at indhente ny inspiration om bestemte emner?

Mulighederne er mange – og det kræver, som med alt andet mødedesign, at du kender dine deltageres behov og ønsker.

Metoder til seating

Derudover er der mange forskellige metoder, du kan vælge til at løse den praktiske opgave det er, at få placeret dine deltagere i det rigtige lokale, ved det rigtige bord eller måske endda på den rigtige stol.

Fra de helt lavpraktisk seating-metoder til de mere tekniske. Der er dem, der foretrækker at lave en fysisk, visuel version af det rum, deltagerne skal placeres i – med markeringer af borde og stole og små navneskilte, man kan flytte rundt til puslespillet går op. Og så er der dem, der foretrækker at kode det hele ind i et online system, trykke på en knap og fordele deltagerne ud fra de indtastede kriterier. Og så alle metoderne derind i mellem. Men seating-metoder er et helt emne for sig – så dem gemmer vi til en anden god gang.

Uanset, så overvej, om du bør lave seating til dit næste arrangement. Måske kunne det give netop dine deltagere et velkomment værditilskud med hjem fra din konference, møde, messe eller helt fjerde form for business event.

De bedste hilsner,

Tina Biel

Projektleder i OrgaNicer

 


Ps. Kunne du lide dette blogindlæg?

Få mere som dette = viden, værktøjer, trends og tips til dit arbejde med at planlægge og designe møder og events. Alt sammen (plus super gode tilbud) sendt direkte til din indbakke hver mandag.

Ja tak – send guldkornene direkte til mig

Tilmelding og Registrering
sådan hjælper OrgaNicer

Tilmelding og Registrering

Sådan hjælper vi dig med at styre tilmelding og registrering til din konference på en nem måde. Og når du lader os hjælpe med registrering og tilmelding, sparer du tid. Meget tid.

Hotelhåndtering
sådan hjælper OrgaNicer

Hotelhåndtering

Det kan være uoverskueligt med de mange opgaver forbundet med at arrangere overnatning til dine deltagere. Og en dyr affære, hvis du misser hotellets deadlines. Vores bookingeksperter er nemlig 100-meter-mestre i hotelhåndtering – og de hjælper dig gerne.

Tryksager
sådan hjælper OrgaNicer

Tryksager

Selvom tendensen går mod færre tryksager og mod mere information online og via apps, er der alligevel visse ting, der stadig fungerer bedst på tryk. Fx navneskilte eller anden fysisk skiltning.