Skip to main content

Er brugen af smileys i professionel kommunikation (stadig) no-go?

 

Blinkesmiley´en…

 

Personligt har jeg altid brugt den, som et udtryk for fis og ballade, ”det er for sjov” eller til at understrege en ironisk eller kæk bemærkning.

Mens andre, har jeg fundet ud af, bruger den som udtryk for noget lidt halvlummert og flirtende.

 

Og hvis du nu, lettere panisk, overvejer at tjekke dine gamle beskeder til perifere bekendtskaber for egen brug af blinkesmileys. Ja, så gør du præcis det samme, som jeg gjorde.

 

Generelt bruger vi smileys meget. Det samme med emojis. Og til uformelle formål i den private sfære, kan vi gøre hvad vi vil. Bruge dem. Ikke bruge dem. Elske dem. Hade dem. Eller være ligeglade.

 

Til spørgsmålet om vi skal bruge smileys i professionel kommunikation, så er der (som så ofte) ikke et ja/nej svar. Det tætteste jeg kommer er: Brug dem, hvis det passer til dig og til den virksomhed, du repræsenterer. Og ikke mindst til den modtager, som du sender smileyen afsted efter.

 

Hmm. Men hvad betyder det i praksis?

Sådan, som lidt grelt eksempel, så skal du ikke bruge smileys, hvis du arbejder i en bedemandsbiks. Hvis du derimod arbejder i Bonbon-land. Ja, så vil jeg mene, at det er i orden.

 

Mange større virksomheder har politikker for medarbejdernes kommunikation i sociale medier. Og på samme måde har de politikker og anbefalinger, når det kommer til brugen af smileys i arbejdsmails. Politikkernes “strikshed” varierer. Men de er alle udtryk for en bevidsthed om den måde vi kommunikerer med hinanden på. Husk derfor på din hensigt og dit motiv, når du bruger en smiley. Kan modtageren forstå den? Eller kan den skabe forvirring?

Efter min nylige opdagelse af andre menneskers forståelser af blinkesmileys, så bruger jeg dem ikke så ofte længere. Og slet ikke i professionelle sammenhænge

Hvis du er i tvivl, er en god tommelfingerregel at lade være med at bruge smileys, før den du kommunikerer med, har brugt dem. Så er du sikker på, at din modtager synes, at det et acceptabelt supplement til jeres kommunikation.

 

God fornøjelse😊.

De bedste hilsner

Annette Bang Nielsen

Bookingchef i OrgaNicer

© 2022 OrgaNicer, All Rights Reserved