Skip to main content

Kend dine fjender

You should learn from your competitor, but never copy. Copy and you die.
― Jack Ma

Jack var en ung ambitiøs mand. Han ville frem i verden, men det var ikke nødvendigvis enkelt i Kina i 80’erne. Han var overbevidst om, at der var en fremtid i at være god til at tale engelsk, så han cyklede dagligt 45 minutter for at komme til det nærmeste hotel for at tale med de engelsktalende gæster og guide dem rundt i byen. Hans engelsk blev godt, men hans forretningsforståelse blev endnu bedre. Han benyttede enhver lejlighed til at lære af sine engelsktalende samtalepartnere og lod sig inspirere. Internettet stormede frem udenfor Kina i 90’erne og Jack startede en af de første internetvirksomheder i Kina. Den har i dag udviklet sig til Alibaba, Jack er en af verdens rigeste mænd.

Med til historien hører også, at Jack aldrig har tastet en eneste kode. Han rørte ikke en computer før han var 33. Men han forstod markedet, kunne læse kundernes behov, lod sig inspirere af konkurrenter på markedet, og udviklede sin helt egen unikke forretning.

  • Hvor villige er I til at lære af jeres konkurrenter?
  • Hvordan sikrer I, at jeres møde/event lever op til jeres gæsters behov?
  • Hvor er jeres plads på markedet?
  • Hvor bruger jeres deltagere deres penge og deres tid, hvis de vælger jer fra?

Der er meget at lære af konkurrenterne – både dem I konkurrerer direkte med og dem, der blot tager jeres deltageres tid og penge. Ofte holder vi blot øje med dem, der åbenlyst er vores konkurrenter. Men i dag er der stor konkurrence om vores deltageres tid og der er meget læring i at forstå, hvordan de bruger denne. Er dine væsentlige konkurrenter online-muligheder, TV, det daglige arbejde, familietid? Eller er det konkurerende møder og events i Danmark eller udlandet?

Indtil vi ses igen: “Kend dine konkurrenter!”

 

© 2022 OrgaNicer, All Rights Reserved