Let them fix it!

Something goes wrong, I yell at them -“Fix it”- whether it’s their fault or not. You can only really yell at the players you trust.
― Bill Parcells

Mange af os er flinke. Vi er så flinke, at vi stort set arbejder os selv ihjel. Vi vil hjælpe vores kolleger og medarbejdere og når de kommer til os med problemer, fikser vi da lige problemerne for dem.Vi glemmer ofte, at når vi gør det, mindsker vi deres egen kapacitet i stedet for at bygge den op, ved at lade dem løse problemet på egen hånd.

Stil dig selv spørgsmålene:

  • Hvor ofte tager du dig tid til virkelig at træne dine medarbejdere og kolleger til selv at løse deres problemer? Sammenlign det med den tid, du typisk bruger på at fikse deres problemer.
  • Hvad kunne du opnå, hvis du ikke brugte din tid på at fikse andres problemer?

Selvom det tager længere tid nu og her, er det i sidste ende godt givet ud for alle parter, hvis man som leder og kollega investerer tid i at klæde sine kolleger ordentligt på. De skal lære og finde modet til at blive deres egen problemknuser.

De mest effektive virksomheder er dem, hvor alle klarer deres problemer selv – fordi de tør og fordi de
får lov. De ledes af ledere og omgås af kolleger, som får tingene gjort og som selv tør sætte ting i gang. De forventer
konstante forbedringer og har høje forventninger til dem selv og til deres kolleger.

Indtil vi ses igen: Let them fix it!

© 2022 OrgaNicer, All Rights Reserved