Sådan bruger du Instagram til events

Instagram er et stærkt værktøj, der lader dig fortælle historier til din målgruppe via billeder. Oprindeligt var mediet tiltænkt øjebliksbilleder, men i dag er opslagene generelt nøje udvalgt og som oftest også redigerede, så de tager sig bedst muligt ud.

Instagram har pt. mere end 1 mio. danske brugere.[1] Og hele 17% af den danske befolkning bruger Instagram hver eneste dag.[2]

Det er mange!

Derfor er det relevant at overveje, om Instagram er et medie, der vil give markedsføringen af dit arrangement et velkomment boost.

Inden du kaster dig ud i at dele de første billeder på instagram, er der nogle overvejelser, du bør gøre dig.

 

  • Hvilken visuel stil passer med det image, du gerne vil bygge op omkring din event?
  • Hvor formel/uformel tone, bør du slå an?
  • Hvor meget tid er du villig til at afsætte til Instagram?

 

Hvis du kan svare på ovenstående 3 spørgsmål, kan du formulere din egen lille Instagram ministrategi. Den er god at have i baghovedet, så du sikrer, at dine kommende følgere ved, hvad de kan forvente, når du poster billeder.

Planlæg dine Instagram-aktiviteter

En god strategi er at planlægge dine Instagram opslag. På den måde sikrer du også, at alle dine billeder er i overensstemmelse med din overordnede SoMe-strategi. Hertil kommer, at du sparer dig selv for en masse hjernegymnastik, når du har virkelig travlt (og det ved vi begge to godt, at du får!), hvis du lægger en plan for hvilke opslag, du gerne vil lave og hvornår. Del din plan op i perioderne før, under og efter dit arrangement og udvælg motiverne og de følelser, de skal vække hos modtagerne ud fra dette.

Udvælg relevante hashtags for din event og målgruppe

Det er vigtigt, at knytte relevante hashtags til dine Instagram-opslag. Husk, de skal være relevante og præcise ift. Dit opslag. Eller sagt på en anden måde, modtageren skal uden særlige udfordringer kunne forstå, hvorfor du har valgt dine hashtags.

Men modsat andre sociale medier, skal du ikke være bekymret for antallet af hashtags. Undersøgelser viser, at opslag med hele 11 hashtags er de allermest effektive[3] – uanset hvor mange følgere du har i forvejen. Så gransk din hjerne (og afsøg hvilke andre hashtags, der bliver brugt hos målgruppen) og smid alle de hashtags på, der giver mening for dit billede.

Lad dine deltagere komme dig til hjælp

Opmuntr gerne til brugergenereret indhold. Sørg for, at din målgruppe ved hvilke hashtags, de skal bruge, for at finde billeder, der relaterer sig til dit indhold. Vælg fx et fast hashtag til dit arrangement. Er der tale om en tilbagevendende begivenhed, skal du overveje, om du vil have et nyt hashtag til hvert arrangement, eller om du foretrækker at bruge det samme hashtag hver gang din event afholdes. Vær opmærksom på, at du ikke kan eje eller gøre krav på dit eget hashtag. Så vælg et hashtag, der giver mening – men som ikke bliver brugt af alt for mange andre.

Du kan se et eksempel på brugergenereret indhold til en event her. Denne konference hedder Planner Days og er en årlig tilbagevendende begivenhed i mødebranchen. Denne event kommunikerer hashtagget ud til sine deltagere via div. fysiske prints og online kanaler. Og uden yderlig tilskyndelse end information om hashtagget, deler deltagerne billeder fra eventen på deres egne Instagram-profiler under dette hashtag – helt af sig selv. Du kan også selv re-poste deres billeder via din egen eventprofil – men husk at bed om tilladelse først.

Klar, parat, Instagram-start

Selvom der er mange overvejelser at gøre sig, når man begynder at bruge Instagram som en del af sin eventmarkedsføring, så kommer du ikke udenom, at forsøge dig frem. Men har du fulgt rådene i dette blogindlæg, er du godt ok rustet til, at prøve at kaste dig ud i det. Så det er bare med, at komme i gang. 😊

 

De bedste hilsner,

Bonnie Groth Frølund

Projektleder hos OrgaNicer

 

Ps. Vi hjælper dig gerne med at få den bedste start på Instagram til din event. Læs mere om hvordan OrgaNicer kan hjælpe dig her eller tag fat på én af vores medarbejdere.

 

Se også:

OrgaNicers Instagramprofil

Sådan markedsfører du din event effektivt med Snapchat

Hvad kan du bruge en LinkedIn-gruppe til?

 

 

Referencer:

[1] Danmarks statistik

[2] DR Medieforskning

[3] Buffer Inc

Eventhjemmeside
sådan hjælper OrgaNicer

Eventhjemmeside

En stærk online tilstedeværelse kan gøre forskellen på succes eller fiasko for et arrangement. OrgaNicer hjælper dig med at få en flot og velfungerende hjemmeside til dit arrangement.

Eventapp
sådan hjælper OrgaNicer

Eventapp

Vi sørger for at din event app passer både i udtryk og indhold til dit arrangement. En event app giver rig mulighed for interaktion og er et bæredygtigt alternativ til trykt program og praktiske informationer.

Tryksager
sådan hjælper OrgaNicer

Tryksager

Selvom tendensen går mod færre tryksager og mod mere information online og via apps, er der alligevel visse ting, der stadig fungerer bedst på tryk. Fx navneskilte eller anden fysisk skiltning.