5 trends du skal holde øje med i 2018

Traditionen tro indleder vi det nye år med at lægge hovedet i blød. Vi giver jer 5 bud på hvilke trends og tendenser, vi ser, kommer til at dominere møde- og eventmarkedet i 2018.

Men inden vi kaster os over 2018, ser vi først tilbage på 2017. For et år siden vurderede vi i dette blogindlæg, at teknologi ville ændre den måde, vi mødes på: Og det, kan vi konstatere, holder stik. Udbredelsen af sociale medier, personlig hardware og ikke mindst registreringssoftware gør, at mødebranchen nærmest må karakteriseres som værende en del af IT-branchen. Mødeplanlæggere, som har fingeren på den elektriske impuls, har mere end nogensinde før mulighed for at lave mega fede møder. Møder med færre ressourcer anvendt på administration, møder med øget viden om effekter og resultater og møder med langt større interaktion med deltagerne og ligeså større kendskab til deltagernes ønsker og behov.  Det er slet ikke så dumt endda – hvis altså du har omfavnet de teknologiske muligheder.

Se også vores artikel: 7 gode grunde til at du skal have en event app

1: Byen som mødested/venue

Indenfor den del af branchen, som primært arbejder med videnskongresser, taler man om begrebet outreach: Outreach betyder noget i retning af, at trække noget af den viden, der er i mødet, ud i byen. Altså at mødet trækkes ud i byens rum. Det giver en helt anden oplevelse af værtsbyen for deltagerne.

Når vi er til møde, har vi sjældent tid til at drøne fra seværdighed til seværdighed. Anvendelse af byens rum er en måde at gøre byens særegenhed, noget af byens DNA, til en naturlig del af mødet. Uden at vi skal bruge kostbar tid i busser og på museer. I 2018 kommer vi til at hente inspiration fra videnskongresserne. Vi kommer til at bringe noget af byen ind i det næste møde – eller vi trækker noget af mødet ud i byen. Jeg har fx arrangeret den afsluttende keynote oppe på toppen af sandklitterne ved Vesterhavet, bare fordi vi alligevel er lige i nærheden. Vi vil jo gerne have oplevelsen af at besøge et sted og ikke bare sidde i et tilfældigt lokale, et tilfældigt sted i landet. Gjort på den rigtige måde, kan en bonuseffekt være bedre involvering og læring. Det kan du læse mere om i denne artikel: Mødelokation som huskekage

2: Indhold er konge – men med skarpere, bedre iscenesat indhold

Når man ser på diverse konferenceprogrammer, så skulle man tro, at det er mængden af viden, som er relevant. Det er det ikke. Af en eller anden grund, tror vi, at betingelserne for god læring, kun gælder for børn. Men de er trods alt bare tidlige versioner af os. De samme grundregler for læring gælder i lige så høj grad for voksne. Fysisk aktivitet, variation, ro til refleksion, leg, stimulering af nysgerrighed – alt dette er forudsætninger for, at børn kan lære – og altså også voksne. Vi har større selvkontrol, så vi kan godt tvinge os selv til at sidde stille og lade som om, vi stadig lytter. Men vi lærer ikke noget. Og de fleste siver alligevel ud af salen midt på eftermiddagen, når hjernen begynder at stå af.

Der er en kæmpe mulighed i at opbygge programmer for konferencer og andre faglige events, som benytter sig af principperne for god læring. Det skal vi udnytte i 2018. Vi skal give vores deltagere de bedst mulige betingelser for læring. Og vi skal koncentrere os om at iscenesætte og facilitere vores indhold endnu bedre. Facilitering af salens viden og erfaring er essentielt i forhold til, at vores deltagere går fra mødet med en oplevelse af at være en del af det faglige fællesskab og med nyindlært viden i bagagen.

3: Vi vil mødes et sted, der giver mening ift. det vi skal mødes om

Ligesom virksomheder med stærke brands leder efter fx sportsaktiviteter, som de ønsker at blive associeret med, så leder flere og flere virksomheder og organisationer efter mødesteder, som understøtter deres budskab og evt. brand. Det bliver spændende at se, hvordan mødestederne håndterer dette øgede behov for værdimæssigt match, når vi jo sædvanligvis prøver at være så fleksible som muligt.

  • Kan man både være for alle og for det specifikke?
  • Eller vil stærke brands i stedet gå efter utraditionelle mødesteder som fx showrooms hos virksomheder eller kunstmuseer?

4: Indhold skal være personligt

Vi ser en ny type konference opstå. Nye ift. øget fleksibilitet i programlægningen og ikke mindst muligheden for at gå til og fra emner, talks, netværksevents osv. som enten interesserer os eller ikke gør. Når vi ved en masse om vores deltagere gennem bl.a. registreringssystemer, så bliver vi også i stand til at tilpasse indholdet til dem i langt højere grad. Det kan enten være i forberedelsen, hvor vi ser på effekter fra sidst, spørgeskemaer, analyser osv. når vi udvælger indhold. Men det kan også være i selve måden programmet fungerer på. Altså at man her-og-nu kan tilmelde sig og gå til præcis de del-events man er interesseret i og ikke skal slæbe sig igennem tre foredrag, for at komme til de to man virkelig er interesseret i. Teknologien giver radikalt nye muligheder og flere kommer til at udnytte dem til fulde.

5: Samtale. Når vi mødes, så vil vi tale med hinanden (og ikke kun tales til)

Jeg har tidligere skrevet et indlæg her på bloggen om hvorfor, vi går til møder. En af motivationerne er at føle os som en del af et fagligt fællesskab. For at det kan realiseres, så skal vi have mulighed for at tale sammen.

Vi tror på, at der kommer endnu mere fokus på samtalen mellem mennesker i 2018. Når vi har taget os den luksus, at tage tid ud af kalenderen for at mødes – så skal vi også have mest muligt med derfra. Én af de ting, der skal til, er tid og ro til at tale med de mennesker, man sidder sammen med. Det er fint med godt indhold fra scenen. Men vi føler os snydt, hvis ikke vi får mulighed for at tale med de andre deltagere. Du sender mig jo en deltagerliste af en årsag. Samtale er en forudsætning for netværk og vi vil opleve et stigende pres fra deltagerne om at få mere tid, ro og mulighed for at tale sammen.

Se også vores artikel om netværk: Derfor skal du lave seating til dit arrangement

 

De bedste hilsner

Stine Nybo

Projektchef i OrgaNicer

 


Ps. Kunne du lide dette blogindlæg?

Få mere som dette = viden, værktøjer, trends og tips til dit arbejde med at planlægge og designe møder og events. Alt sammen (plus super gode tilbud) sendt direkte til din indbakke hver mandag.

Ja tak – send guldkornene direkte til mig

© 2022 OrgaNicer, All Rights Reserved