Big data er ligesom teenagesex

 

Alle taler om det…

Alle tror de andre gør det…

Alle vil gerne gøre det…

Ingen ved helt hvordan man gør…

 

Her får du tre bud på hvad big data er. Og et par bud på hvorfor vi skal holde øje med det.

 

1. Big data er store mængder af struktureret eller ustruktureret data. Dataene kan omsættes til forståelig information om tendenser og mønstre for folks adfærd. Uden omsætning til information har dataene, som sådan, ingen værdi.

2. Big data er spor. I dag efterlader vi spor ved næsten alle vores digitale og fysiske handlinger. Fx når vi bruger vores GPS, når vi handler ind med kreditkort, kommunikerer på sociale medier, søger på nettet osv. Oveni det kommer en stor mængde maskingenereret data, som fremkommer når vores devices og andre digitale enheder kommunikerer med hinanden. Big data er indsamlingen af disse spor.

3. Big data er fortolkning. Det har længe været muligt at indsamle dataene. Noget data er meget struktureret og lettilgængeligt. Andet vælter ind uorganiseret fra forskellige kilder. Med de teknologiske landvindinger, kan man nu opbevare og hurtigere få noget brugbart ud af dataene.

Flere forskellige virksomheder tilbyder i dag en række værktøjer, som kan bruges til at analysere og beregne på dataene. Men husk – en brugbar analyse kræver klare mål og formål. Ellers kan vi næppe bruge informationen, der kommer ud af dataene, til en dyt.


Hvad kan vi bruge Big Data til?

Som sagt, kan data omsættes til information, som igen kan omsættes til viden. Med viden kan vi lave gode strategier og nye planer, så vi bliver en hak bedre end konkurrenterne. Men hvordan?

Ved at finde mønstre og tendenser, kan vi lære vores kunder meget bedre at kende (uden alle de der spørgeskemaer). Kundeforståelse, og måske endda muligheden for at forudse et behov, er værdifuldt for alle virksomheder. Med denne viden, er der større chance for at tilbyde lige det rigtige, på det rigtige tidspunkt, til de rigtige mennesker. Og du kan måske skræddersy rammerne omkring et møde, så det passer helt perfekt til mødets type af deltagere. Eller endnu bedre, tilbyde dine mødedeltagere lige præcis det kursus eller netværksmøde, som de gik og manglede. Og endda på den tid af året, hvor de har god tid til den slags.

Sådan i det lidt større perspektiv, kan big data medvirke til at forbedre, forebygge og forudsige. Alt fra tidlig varsling af naturkatastrofer til diagnosticering af sjældne sygdomme. Men det er en anden snak.

Så nej, big data er ikke varm luft… At arbejde med omsætning af big data til ny viden og nye handlinger er, for de fleste, nemmere sagt end gjort.  Jeg håber, at den lille artikel har gjort dig lidt klogere på hvad big data er, og hvorfor det er interessant.

De bedste hilsner,

Stine Nybo

Projektchef i OrgaNicer

 


 

Ps. Kunne du lide dette blogindlæg?

Få mere som dette = viden, værktøjer, trends og tips til dit arbejde med at planlægge og designe møder og events. Alt sammen (plus super gode tilbud) sendt direkte til din indbakke hver mandag.

Ja tak – send guldkornene direkte til mig