Mde--og-eventmesse-2014-1024x57613.jpg

De 7 messesynder du ikke må begå!

Mennesker straffes ikke for deres synder – men af dem
― Elbert Hubbard

For mange går planlægningen af efterårets og forårets messer nu i gang igen – eller måske rettere skulle det være gået i gang. Mange virksomheder bruger messer som en væsentlig kilde til at skabe nye kontakter og vedligeholde eksisterende. Men ofte undrer det mig, at de ikke formår at udnytte potentialet i dette møde endnu bedre. De begår ofte en eller flere af følgende synder:

  1.  Vi glemmer at messedeltagelse er 80% software og 20% hardware
    – Bemandingen af standen bærer præg af, hvem der har tid, og ikke hvem der har evnerne
    – Dem, der skal være på messen og har været på messen i mange år, uddelegerer hele det forberedende arbejde, og deres egne erfaringer kommer ikke nok i spil
  2. Der er et stort fokus på messen, men ikke på tiden før og tiden efter – som er mindst lige så vigtig for at skabe målbare resultater
  3. Vi glemmer kundeoplevelsen på standen – vi tror, at messer handler om produkter
  4. Vi glemmer de signaler, vi sender, når kunderne ikke er på standen
  5. Vi glemmer at kommunikere med de potentielle kunder, der ikke kommer forbi
  6. Vi har alt for lidt styr på, hvordan vi håndterer processen fra kontakt til kontrakt og taber for mange på gulvet
  7. Når messen er slut, skal vi hjem og passe dagligdagen og får ikke helt fulgt op, som vi burde

Det at deltage på messe er ofte en stor investering for en virksomhed, og derfor er det essentielt, at disse møder med kunder giver så stort et afkast som muligt.

Hvilke synder begår I, når I deltager på messer?
Hvad gør I for at maksimere jeres udbytte af messedeltagelsen?

I de næste uger kan du få inspiration til, hvordan du sikrer, at din virksomhed:

  • får fokus på, at messer handler om møder mellem mennesker
  • får lavet en plan, som sikrer at enhver kontakt bliver ført mod en kontrakt
  • giver jeres kunder – nuværende som kommende – en god oplevelse af at møde jer – før, under og efter messen
  • sørger for, at “softwaren” bliver klar til at levere kundeoplevelsen på messen

Indtil vi ses igen: Stop synden!