Den gode invitation

Effektfulde kampagner – godt begyndt er halvt fuldendt!

Om ikke så længe vil valgkampagner flyve gennem luften i Danmark – både i de trykte og de sociale medier, i lygtepælene og hvor ellers fantasien hos bureauerne fører dem hen. Men har kampagnerne den effekt som forventes, og bider de sig fast hos dem, de skal – altså dig og mig?

Kampagner er hos mange organisationer en naturlig del af kommunikationsstrategien og dermed en væsentlig del af et marketingbudget. Derfor gælder det om at få så meget ”budskab til den rette målgruppe” ud af hver eneste krone som muligt. Mange er tilbøjelige til hurtigt at se på kanalvalg og indhold, men skal kampagnen have en reel effekt, så er det vigtigt at arbejde systematisk med kampagneplanlægning først. En god kampagneplanlægning giver nemlig den indsigt, der skal til, så der kan træffes hensigtsmæssige valg i den videre tilrettelæggelse.

Hvad er målet?

Allerførst skal du kunne svare på: ”Hvad vil du løse med din kampagne” og dermed om du kan kommunikere dig ud af det. Måske er det ikke et kommunikationsproblem.

Det vil også være hensigtsmæssigt at definere den målgruppe, som skal ændre adfærd og holdning via din kampagne. En grundig indsigt i målgruppen kvalificerer dit budskab og dermed dét, som du vil opnå med kampagnen. Sæt mål for din kampagne.

Hvad er budskabet?

Kampagnebudskabet skal være præcist. Du kan med fordel stille dig selv spørgsmålene: ”Hvad er det, der siges? Hvordan siger du det? Hvem siger det?”. Det hjælper dig til at blive skarp på hovedbudskabet.

Hvilket medie?

Først nu giver det mening at se på, hvilke kommunikationsmedier og kanaler, koncepter og indhold der passer bedst til din kampagne. Her kan kreativiteten slippes løs. De mange muligheder skal holdes op mod de økonomiske ressourcer, som du har til rådighed, så det giver mest værdi for pengene.

Test og tidplan

Du synes måske, at din kampagne sidder lige i skabet, men hvis tiden tillader det, så kan det være en fordel at teste kampagnen af på et udsnit af målgruppen. Lyt til deres feedback og justér din kampagne.

Inden du trykker på knappen, så lav en detaljeret tidsplan for hele kampagneperioden, som også indeholder et overblik over, hvornår de enkelte budskaber skal distribueres.

Mens kampagnen kører så husk at følge med samt løbende at evaluere og tilrette, hvis det viser sig at være hensigtsmæssigt. Her skal du tilbage og have fat i målene for kampagnen fra planlægningsfasen.

HUSK: En god kampagne er planlagt i detaljer. Held og lykke med kampagner, der bider sig fast!

 

De bedste hilsner,

Mette Gottlieb

Direktør i OrgaNicer

 


Ps. Kunne du lide dette blogindlæg?

Få mere som dette = viden, værktøjer, trends og tips til dit arbejde med at planlægge og designe møder og events. Alt sammen (plus super gode tilbud) sendt direkte til din indbakke hver mandag.

Ja tak – send guldkornene direkte til mig