Et budskab der ”bider sig fast”

Vi kender det alle sammen. Vi deltager i et hav af møder og events, men hånden på hjertet… En del af dem bider sig ikke rigtigt fast. Budskabet rammer os måske i nuet, men forsvinder hurtigt igen, når vi kommer tilbage til dagligdagens trummerum.

Hvorfor sker det? Og hvorfor er der alligevel nogle møder og events, som skiller sig ud og sætter sig i os på en helt anden måde?

Det handler i sin enkelthed om, at den gode oplevelse skaber forventning, involverer følelser og fællesskaber. Så lever den videre, efter at den er slut.

Det mest effektfulde, når det handler om at huske et budskab, er følelser. Hvis budskabet skal cementeres, så skal du designe mødet, så det vækker stærke følelser i dine deltagere. Det er nemmere at huske en imponerende performer, simpelthen fordi vi bliver følelsesmæssigt stimuleret. Vi husker også langt bedre en konkret ting, hvis mødet har formået at involvere os, så vi enten har ”grinet eller grædt”, er blevet provokeret eller har undret os, fordi vi er blevet følelsesmæssigt påvirket. Og det skal vi huske – også når det lidt mere ”tørre” faglig indhold, skal hænge fast. Her er følelser og sanser vores keywords til succes.

Det nemmeste og mindst kontroversielle er de ”rare” følelser, som glæde, begejstring osv. Men også de ”ubehagelige” følelser, som vrede og forargelse kan bruges. Hvor langt man vil gå – og hvordan – er naturligvis noget, som skal gennemtænkes nøje, afhængig af mødets eller eventens karakter.

Vi kan ikke komme uden om, at de følelsesmæssige virkemidler kan bruges til at få budskabet til at bide sig fast. Læs eventuelt mere om det deltagerinvolverende møde her.

 

De bedste hilsner,

Mette Gottlieb

Direktør i OrgaNicer

 


Ps. Kunne du lide dette blogindlæg?

Få mere som dette = viden, værktøjer, trends og tips til dit arbejde med at planlægge og designe møder og events. Alt sammen (plus super gode tilbud) sendt direkte til din indbakke hver mandag.