• OrgaNicer
  • Sådan markedsfører du din event effektivt med Snapchat

Sådan markedsfører du din event effektivt med Snapchat

Snapchat er et socialt medie, der lader brugeren dele billeder og video på 1-10 sekunder, hvorefter det igen forsvinder. Mediet er på få år blevet utroligt populært med en stadigt voksende målgruppe -og snapchat-brugerne elsker at dele deres ”snaps”. Arbejder du med events og markedsføring er Snapchat derfor en let og effektiv måde at markedsføre din event eller virksomhed.

Af Anne Kristine Märcher Knudsen

Derfor skal du bruge Snapchat til din event

Snapchat er populært – så populært, at det faktisk er det hurtigst voksende sociale medie i Danmark. Det er især stort blandt danskere under 30 år, men nye undersøgelser viser, at Snapchat ligeledes er ved at vinde frem blandt målgruppen over 30 år. Snapchat voksede med 140 % fra 2013 til 2015 og har i dag over 1,2 millioner månedlige brugere.[1]

Billeder og videoer i Snapchat kan redigeres inden afsendelse ved at indsætte tekst, filtre, emoji-stickers eller tegninger. Filter-funktionen kan tilføje informationer om tid, sted, hastighed, eller lave ansigtsfiltre, der giver muligheden for at lave animerede selfies.

Der er altså ingen tvivl om at Snapchat er et socialt medie i vækst -og for dig som eventarrangør åbner det op for en lang række nye muligheder for at kommunikere med dine deltagere.

Let deling af store mængder indhold

Det afgørende ved Snapchat er, at indholdet forsvinder igen. Brugerens digitale identitet virker derfor mindre sårbar, og brugeren hænger ikke på tidlige tiders pinlige billeder eller opslag. Og det får brugerne til at producere indhold, der er mere spontant og mindre formelt, samtidig med at de også producerer meget mere indhold, sammenlignet med andre sociale medier.

Snapchat som event markedsføring

Især den høje frekvens af billede- og videodelinger, kombineret med den uformelle tone, gør Snapchat til et særligt interessant socialt medie for dig som arrangør af forskellige typer af arrangementer, sport events og faglige events. Henvender dit produkt sig til målgruppen, er det nemt (og gratis) at oprette en Snapchat-bruger og på den måde dele masser af indhold med dine Snapchat-venner (læs: kunder, deltagere, interessenter).

Sådan spreder du budskabet om din event

Udfordringen er dog at få oprettet en venne-portefølje. Du skal have dine kunder til at tilføje dig som ven på Snapchat. Eksempelvis ved at kommunikere hvilke fordele der er ved at være venner med dig som eventarrangør. Når det først er lykkes, har du ubegrænsede muligheder for at dele indhold med dem. Som arrangør giver det dig en unik mulighed for at streame video og billeder med dine gæster, både før, under og efter dit arrangement.

En anden mulighed er at etablere en Snap-hær. Flere danske virksomheder har haft gode erfaringer med denne metode, hvor de lader en udvalgt gruppe af deres kunder administrere deres Snapchat-profil og på den måde distribuerer udvalgte budskaber[2].

Målret din markedsføringen med Geofilter

Den nyeste funktion i Snapchat er en videreudvikling af filter-funktionen, som hedder Geofilter. Geofilterets indhold bestemmes af brugerens lokation og åbner op for endnu en dimension til markedsføring på Snapchat. Der findes to typer Geofiltre; Community geofilter og On-demand geofilter. I Danmark er det indtil videre kun Community geofilteret der er tilladt. Disse geofiltre repræsenterer et geografisk område, typisk en by og de må ikke indeholde logoer eller anden reklame for specifikke brands.

On-demand geofilteret er derimod det, der virkelig giver dig mulighed for at målrette din markedsføring på Snapchat. Som virksomhed eller enkeltperson kan du købe personlige Geofiltre til din event, virksomhed eller specifikke kampagne. Det betyder i praksis, at du kan kreere, uploade og vælge et geografisk område, hvor dit filter skal være tilgængeligt, og her er brand-logoer, varemærker og anden reklame tilladt.[3]

Kom godt i gang med Snapchat

Indtil On-demand geofilteret kommer til Danmark (hvilket det ganske sikkert snart gør), kan du starte med at udvide din markedsføring ved at oprette en Snapchat-profil, opfordre dine kunder til at blive en del af dit ”professionelle Snapchat-netværk” og eventuelt rekruttere en Snap-hær.

Hos OrgaNicer er vi eksperter i hvordan du får det bedste ud af Snapchat i forbindelse med din event eller arrangement. Og vi hjælper også gerne dig. Book et gratis opstartsmøde og bliv inspireret af vores måde at arbejde med markedsføring af events, kongresser og andre arrangementer. Mødet er uforpligtende og tager udgangspunkt i dit arrangement.

 

Ps. Kunne du lide dette blogindlæg? Få MeetingMondays direkte i din indbakke hver mandag formiddag. Så går du ikke glip af ny inspiration, tips og tricks til hvordan du laver bedre møder.

Ja tak – jeg vil gerne have tips til hvordan jeg laver bedre arrangementer

 

[1] Dr.dk, Medieudviklingen 2015, side 23-27

http://www.dr.dk/NR/rdonlyres/D8F466AE-9EFB-4617-B8CD-5737425911FD/6140447/medieudviklingen_2015_3.pdf

[2] Markedsforing.dk, Snap-hær møder Snap helt

http://markedsforing.dk/artikler/kampagner/snap-h-r-m-der-snap-helt

[3] Snapchat.com, Geofilters

https://www.snapchat.com/geofilters

Tilmelding og Registrering
sådan hjælper OrgaNicer

Tilmelding og Registrering

Sådan hjælper vi dig med at styre tilmelding og registrering til din konference på en nem måde. Og når du lader os hjælpe med registrering og tilmelding, sparer du tid. Meget tid.

Eventhjemmeside
sådan hjælper OrgaNicer

Eventhjemmeside

En stærk online tilstedeværelse kan gøre forskellen på succes eller fiasko for et arrangement. OrgaNicer hjælper dig med at få en flot og velfungerende hjemmeside til dit arrangement.

Eventapp
sådan hjælper OrgaNicer

Eventapp

Vi sørger for at din event app passer både i udtryk og indhold til dit arrangement. En event app giver rig mulighed for interaktion og er et bæredygtigt alternativ til trykt program og praktiske informationer.