shutterstock_150332981.jpg

Har dit møde symbolværdi?

Når vi afholder et møde eller en konference er formålet – stort set altid – netværk. Det at mødes fysisk – at være sammen og opbygge eller bygge på relationer. Andre gange er formålet måske også at inspirere, underholde eller at opfylde et bestemt kommunikationsbehov.

Som mødeplanlæggere skal vi designe mødet, så det passer til formålet – uanset hvad formålet er. Ved netværk, lader vi folk tale sammen. Ved underholdning, sørger vi for at deltagerne er stimuleret på en sjov eller følelsesmæssig måde.  Og når målet handler om at kommunikere et bestemt budskab –en ny strategi, en plan eller en vision – så sætter vi deltagerne på rækker af stole og viser dem et PowerPoint show.

Eller… gør vi?

 

Byg budskabet ind i de fysiske rammer

Lad os sige, du afholder et møde, hvor hovedbudskabet handler om at effektivisere, optimere, måske endda spare. Så klinger det sådan lidt hult, hvis deltagerne spiser foie gras af guldtallerkener og drikker årgangsvin i luksuriøse omgivelser. Jeg siger ikke, at maden skal være tarvelig. Eller at venue, skal være en spejderhytte. Men rammer, som understreger budskabet, er også med til at servere budskabet.

 

Lad deltagerne mærke budskabet – på egen krop

Du kan også vælge at putte budskabet, helt ind i kroppen på deltagere, og aktivere flere af deres sanser. Lad os sige, at spareplanerne, fra eksemplet ovenfor, skal løses ved at mødets deltagere opfordres til at  ”løfte i flok” og ”stå sammen”. Så er der en god chance for at budskabet trænger ind, hvis de helt fysisk, skal udføre budskabet under mødet. Måske skal deltagerne være sammen om at løfte alle stolene ud til siden af lokalet inden et nyt punkt på programmer. Eller hjælpe hinanden med at dække op til frokosten. Engang var jeg på en studietur, som i høj grad handlede om grøn omstilling. Og hvor det primære transportmiddel i løbet af dagene var cykler! Uanset hvordan, så kan signalværdien og symbolikken i det du finder på, være særdeles effektfuld.

Møder handler om at aktivere, engagere og involvere deltagere – i hvert fald, hvis vi vil have dem til at huske noget fra mødet.

 

De bedste hilsner

Mette Linjordet Thuesen

 


Ps. Kunne du lide dette blogindlæg?

Få mere som dette = viden, værktøjer, trends og tips til dit arbejde med at planlægge og designe møder og events. Alt sammen (plus super gode tilbud) sendt direkte til din indbakke hver mandag.

Ja tak – send guldkornene direkte til mig