Skip to main content

Lad de kulinariske oplevelser blive en del af arrangementet

Som mødeplanlægger skal du være på forkant og spotte alle tendenser – helst før dine gæster begynder at stille krav.

I sidste uge deltog jeg sammen med en række spisesteder på et udviklingsforløb, som blandt andet skulle prikke lidt til ”plejer” og udfordre det enkelte spisested til at tænke nyt. Som inspiration havde vi inviteret gastronom Per Mandrup, som gav sit bud på de gastronomiske tendenser frem mod 2025.

 

Gæsternes forventninger

Vi må konstatere, at forandringens vinde blæser indenfor fremtidens foodservice – og det samme gør forventningerne fra de gæster, som besøger spisestederne. Vi skal forvente, at den enkelte gæst får en langt større interesse for egen sundhed og ægte mad uden kunstig kemi. Dyrevelfærd bliver vigtigere. Vegetabilske retter efterspørges i højere grad. Det samme gør dansk producerede varer.


Mådehold bliver det nye sort, så derfor vil der blive efterspørgsel på et bæredygtigt madkoncept samt forventning om, at der er styr på rejsen fra jord til bord. Det stiller krav til gennemsigtighed i menukortet med hensyn til de rette råvarer på den rette årstid, ernæringsberegning og reduktion af madspild.


Noget tyder på, at prisen bliver knap så væsentlig, så længe spisestedet kan byde på unikke oplevelser. Det kan f.eks. være at ”bære” producentens passion ind på tallerkenen og dermed fortællingen om måltidet. Eller det kan være at involvere den enkelte gæst i individuelt tilpassede måltider, så man får præcis den unikke ret, man selv har bestemt.


Uanset hvad, så er det en global tendens at betragte maden som en arena, hvor vi udforsker nye kulinariske oplevelser og udfordrer os selv – altså at vi bliver skubbet til af det enkelte spisesteder. Noget tyder også på, at ”de store portioners tid” er forbi. I stedet vinder ”lidt men godt” tankegangen ind.


Det er ikke sikkert, at vi alle kan se os selv i ovenstående scenarie, men det giver stof til eftertanke, når man som spisested skal spidse madkonceptet til og lave en plan for fremtidens forretning. Velbekomme!

 

De bedste hilsner,

Mette Gottlieb

Direktør i OrgaNicer

 

© 2022 OrgaNicer, All Rights Reserved