Miniparlør til mødebranchen

Har du styr på fagudtryk og forkortelser som allotment, MICE, PCO og GDS?

 

Også i mødebranchen findes der en række udtryk og forkortelser – både fagtermer og de mere slangprægede udtryk – som er udbredte hos bl.a. venues og leverandører – og derfor gode at kende for en mødeplanlægger.

En del af udtrykkene, kan du finde lige her – fyld gerne flere på din egen liste:)

 

  • Allotment: En blok af forhåndsreserverede hotelværelser, der er indhentet af en rejsearrangør eller mødeplanlægger.
  • Boutique: Et designhotel i unikt i stil, enten uafhængigt eller tilknyttet en kæde.
  • Breakout-sessioner: En session af mindre oplæg, workshops osv., der kører sideløbende med en større konference.
  • Connecting rooms: Tilstødende hotelværelser udstyret med en døråbning imellem dem.
  • Cfm: Confirmation.
  • Cxl: Cancellation.
  • F&B: Food & Beverage.
  • Force Majeure: En klausul i alle kontrakter, der frigør både mødested og arrangør fra ansvar i tilfælde af hændelser, man ingen indflydelse har på, og som man ikke kan forudsige.
  • Garni hotel: Et hotel, som kun serverer morgenmad (og ikke andre måltider).
  • GDS: Global Distribution System – Centraliserede reservationssystemer, der anvendes af flere store virksomheder og rejsebureauer til at bestille flere rejserelaterede tjenester, herunder hotelværelser, flybillet og udlejningsbiler.
  • Listepris: Et hotels fastsatte standardpris.
  • MICE: Meetings, Incentives, Conferences and Exhibitions.
  • ”No show”: En booking, hvor gæsten ikke møder op.
  • PCO: Professional Conference Organiser.
  • Provision/kommission: En betaling foretaget af mødestedet til agenten for at have skaffet en kundes forretning.
  • RM: Revenue Management – prisfastsætning ud fra forskellige faktorer, såsom historik, forecast, udbud og efterspørgsel.
  • ROI: Return On Investment – et udtryk for, hvor meget du får ud af en given investering eller indsats.
  • ”Walk in”: Gæster som, ankommer til et hotel uden at have booket på forhånd.

 

Hvis du kender en hotelreceptionist, eller har en erfaren kollega, kan de helt sikkert give dig input til endnu flere udtryk.

Og ellers, kan du jo tage med på Planner Days, som er årets konference for mødebranchen –  og en oplagt mulighed for at møde en masse andre mødeplanlæggere – og samtidlig få fagtermerne pudset af. OrgaNicer kommer (selvfølgelig) også:).  Tjek programmet ud lige her.

 

De bedste hilsner,

Tina Biel

Projektleder i OrgaNicer

 


Ps. Lige nu kan du søge om at deltage på Planner Days for 0 kr! Læs mere her.

Pps. Kunne du lide dette blogindlæg?

Få mere som dette = viden, værktøjer, trends og tips til dit arbejde med at planlægge og designe møder og events. Alt sammen (plus super gode tilbud) sendt direkte til din indbakke hver mandag.

Ja tak – send guldkornene direkte til mig

 

 

Hotelhåndtering
sådan hjælper OrgaNicer

Hotelhåndtering

Det kan være uoverskueligt med de mange opgaver forbundet med at arrangere overnatning til dine deltagere. Og en dyr affære, hvis du misser hotellets deadlines. Vores bookingeksperter er nemlig 100-meter-mestre i hotelhåndtering – og de hjælper dig gerne.