Skip to main content

Nudge-din-deltager: Sådan bruger du nudging i møder

Mødedeltagere, som glemmer at sætte mobilen på lydløs, eller aldrig får udfyldt evalueringsskemaet. Lyder det bekendt? Og som noget, du selv kunne glemme i ny og næ?

Så ved du også, at det sjældent handler om manglende intentioner. Man vil gerne, men får det ikke altid gjort.

Her kommer nudge-din-deltager ind i billedet. For er der (vel)vilje er der vej, når det kommer til nudging.

Nudging er et forsøg på at påvirke menneskers valg og adfærd i en forudsigelig retning.
Metoden har været brugt i mange sammenhænge, og er stadig meget aktuel, selvom man idag ofte taler om egentlig adfærdsdesign. Afgørende for nudging (og adfærdsdesign) er at adfærden er 100% frivillig.

Et temmelig udbredt eksempel på nudging, er de der små skilte, som hænger på de fleste hotelbadeværelser med en opfordring om at hænge håndklædet på knagen og bruge det igen. Skiltene, som er designet til at tale til miljøforkæmperen i os alle, giver et kærligt ”puf” til at ændre adfærd.

Måske har du også mødt nudging i toiletkummerne i ungernes børnehave, hvor pædagogerne har tegnet en flue eller blomst, for at øge mængden af pletskud i kummen fremfor på gulvet. Eller grønne fodspor, som leder vej til skraldespande i det offentlige rum.

Og nu tænker du måske – håndklæder, toiletkummer og skraldespande –  hvad har det med mit møde at gøre?

Så tænk igen.

For metoden kan du sagtens kopiere til at ”designe” dine mødedeltageren adfærd. Fx ved at markere specifikke ”ruter” på gulvet gennem en udstillerzone, som leder dine mødedeltagere derhen, hvor du gerne vil. Eller ved at flytte alle stole til siden, når der er netværksaktiviteter og mingling på konferenceprogrammet. Eller hvad du nu kan finde på.

Det kan også være mere kommunikative nudges, fx i tilmeldings- eller evalueringssituationer: 75% af alle deltagerne på *NAVNPÅKONFERENCE* har allerede udfyldt evalueringsskemaet. Har du?”

Du skal bare være lidt kreativ og sætte dig ind i dine mødedeltageres typiske adfærdsmønstre og handlegrundlag. Især tiltag, som udspecificerer, hvad der sker, hvis folk ikke foretager sig noget, er yderst effektive. Ligesom nudges som taler til det sociale væsen i os. Har de andre gjort det – så må jeg hellere også.

God fornøjelse med at puffe 😊.

 

De bedste hilsner

Annette Bang Nielsen

Bookingchef i OrgaNicer

 

© 2022 OrgaNicer, All Rights Reserved