Sådan måler du ROI på din konference

“An investment in knowledge pays the best interest.”

Benjamin Franklin

 

Hvorfor overhovedet måle ROI (Return on Investment) på møder og konferencer?

Formålet med en ROI-metode er at planlægge møder og events, så de leverer det bedst mulige resultat. Så enkelt er det. Og så vanskeligt er det.

For hvad er det bedst mulige resultat? Og hvordan påviser du det overfor dine stakeholders?

Sådan måler du ROI på et fagligt arrangement eller en event

Først og fremmest har du brug for klare og målbare mål. Intet mål – intet (synligt eller målbart) resultat.

Hvad er formålet med din event eller møde?

Og så opdager du hurtigt, at der er mange involveret i et møde eller end event og dermed også flere formål. Nogle gange er det sponsorer, udenlandske ejere eller måske fagforeninger.

Hvem er mødets interessenter? Hvilke formål har de med mødet eller eventen?

Effekten er den ultimative værdi mødet/eventen kan levere til de forskellige interessenter. Effekten kan være et øget salg eller måske øget effektivitet i en arbejdsfunktion.

Hvilken effekt skal mødet/eventen medføre?

Når vi skal opnå en effekt, handler det om, at vi (dine deltagere) skal gøre noget. Noget mere eller noget andet end vi gjorde tidligere.

Hvilken adfærd er en forudsætning for at opnå den ønskede effekt?

Og når vi skal gøre noget mere eller noget andet, så skal nogen have lært os noget. Ganske enkelt. Noget, vi ikke vidste før. At skabe et tillidsfuldt og gunstigt læringsmiljø er derfor vores fornemste opgave som udviklere og planlæggere.

Hvad skal deltagerne vide, for at kunne gøre noget andet end de plejer? Og hvordan kan vi designe det helt rigtige læringsrum?

Og nu skal du så bare finde det helt rigtige mødested, forplejning, oplægsholdere osv. Alt det vi plejer at gøre for at understøtte mødets formål.

Når du har fået klarlagt hele kæden fra deltager til formål, så skal du se på målemetoder. Hvis mødet/eventen skal medføre øget salg, så skal du finde ud af præcist, hvor meget salget skal stige og hvordan, I måler salg i jeres virksomhed. Lav en måling på salget inden og bestem en dato hvor effekten – det øgede salg – skal være indtruffet.

Og der, i resultatet af ændringen, har du dit return of investment.

 

De bedste hilsner,

Stine Nybo

Projektchef i OrgaNicer

 


Ps. Kunne du lide dette blogindlæg?

Få mere som dette = viden, værktøjer, trends og tips til dit arbejde med at planlægge og designe møder og events. Alt sammen (plus super gode tilbud) sendt direkte til din indbakke hver mandag.

Ja tak – send guldkornene direkte til mig

 

© 2022 OrgaNicer, All Rights Reserved