Skip to main content

Sådan skaber du (vaskeægte) værdi med side events til din konference

Selvfølgelig er hovedprogrammet og det faglige indhold det vigtigste.

Ellers er der noget riv-rav-ruskende galt med dit arrangement.

Men faktisk, er alt det rundt om konferencens faglige indhold også ret vigtigt.

Og side events er ingen undtagelse.

 

Jamen, er side events ikke bare en gang social hyggesammenkomst?

Måske …

 

Men de kan noget ganske andet, end det faglige, og til tider lidt stive, program kan.

Det kan få folk til at snakke.

Til at netværke.

Til at åbne op og tale mere frit.

Uden de samme parader.

 

Hvorfor er det en fordel?

 

Det er det, fordi det lader dine deltagere danne stærkere relationer! Og dét er spot-on noget af det allermest værdifulde, du kan give dine deltagere til arrangementer.

Forestil dig, at én af dine deltagere er ved at finde relevante samarbejdspartnere til et projekt. Til dit arrangement er han sammen med en masse andre deltagere, der alle arbejde inden for samme branche eller med samme fagområde. Ud over at dit arrangement er fagligt relevant, er det samtidig en god undskyldning for at mødes.  Og her kan side events tilbyde tilpas uformelle rammer til, at denne deltager kan møde og danne ægte, brugbare relationer i branchen.

Så selvom side events måske ved første øjekast kan virke som en ren hyggeaktivitet, så er der faktisk tale om noget ganske andet. Især hvis du tør bryde rammerne og kan designe en aktivitet, der giver mening ift. arrangementets overordnede formål.

Læs mere om hvad side events er og hvordan OrgaNicer kan hjælpe.

Vær kreativ og tænk utraditionelt

Giv dine deltagere et ufarligt emne, de kan tale om. Det gør det lettere at danne relation. Brug din kreativitet. Måske er der noget særligt ved venue eller det lokalområde, dit arrangement er placeret i, der med fordel kunne inddrages som location for din side event?

Hvis dit arrangement strækker sig over flere dage, kan du med fordel lave flere forskellige små side events. Lad dine deltagere vælge hvilke side events, de vil deltage i, når de registrerer sig til dit arrangement. På den måde sikrer du, at de ikke er tvangsindlagt til at være sociale hele tiden og at det enkelte sidearrangement er interessant for den enkelte.

Et eksempel fra den virkelige verden

Sidste år lavede vi en konference, hvor vi gennemførte workshops på et mere utraditionelt mødested, Økolariet i Vejle. Efter de faglige indslag, der foregik i stedets kreative rammer, fik deltagerne mulighed for at eksperimentere og opleve noget af dét, Økolariet ellers kan byde på. Bl.a. fik de lov at smage på Økolariets ristede insekter, der indgår som en del af deres normale undervisning omkring fremtidens alternative proteinkilder. Det var et indslag, der ikke havde faglig relevans, men som var en fælles, ny oplevelse. En oplevelse, som i dén grad gav deltagerne et emne at tale om, når de skulle netværke resten af konferencen.

Så selvom side events på ingen måde skal stjæle fokus fra dit officielle program, så tag det alligevel med i dine overvejelser, når du designer din næste konference. Måske kan en veltilrettelagt og timet side event være netop det lille ekstra, der skal til, for at din konference bliver en succes.

 

De bedste hilsner,

 

Tina Biel

Projektleder i OrgaNicer

 

Ps. Kunne du lide dette blogindlæg? Få MeetingMondays direkte i din indbakke hver mandag formiddag. Så går du ikke glip af ny inspiration, tips og tricks til hvordan du laver bedre møder.

Ja tak – jeg vil gerne have tips til hvordan jeg laver bedre arrangementer

 

Kunne du lide dette blogindlæg?

Så er du måske også interesseret i disse:

3 (tåbelige) fejl, du skal styre uden om, når du tager imod dine deltagere

Meetovation i praksis 

3 fejl dine kolleger i mødebranchen begår, når de booker hotelværelser til deres deltagere

© 2022 OrgaNicer, All Rights Reserved