Slip for at spørge dine deltagere om lov…

 

Som mødeplanlæggere anser vi det som en god service, at vores mødedeltagere ved, hvem deres med-deltagere (på en konference, en kongres, et årsmøde osv.) er.

Og der er faktisk kun ém måde, hvorpå du helt kan slippe for at spørge dine deltagere om lov til netop dette.

Nemlig ved ikke at dele deltagerlisten.

Deler du listen, skal du spørge om lov.

Punktum.

 

Såh…

Men hvordan spørger du så smartest dine deltagere om lov?

Den nye europæiske Databeskyttelsesforordning (GDPR) har resulteret i en langt større opmærksomhed og bevidsthed omkring beskyttelse af persondata. Tænk bare få år tilbage, hvor man i mødebranchen, og mange andre brancher, gjorde meget mindre ud af at sikre dette. Virkeligheden i dag er en anden, ikke mindst pga. den nye digitale virkelighed. Som forbrugere har vi ret til at kunne beskytte vores data. Og for os mødeplanlæggere skal vi forholde os til denne nye virkelighed.

 

Her hos OrgaNicer gør vi allerede i den indledende dialog med vores kunder opmærksom på hensyn omkring GDPR. Det smarteste er nemlig at spørge deltagere om lov til at dele deres data på en deltagerliste, allerede når de tilmelder sig arrangementet. Fx i forbindelse med at deltagerne også bedes acceptere de øvrige tilmeldings-, betalings- og annulleringsbetingelser. Forklar dine deltagere formålet med at dele deres navn (og eventuelt virksomhed, stillingsbetegnelse osv.) på en deltagerliste.

Gennemsigtighed frem for alt

Uanset om du deler oplysningerne i en online liste på en hjemmeside, i en event app, eller i en trykt version, så skal du huske at skrive hvilke slags data, du deler. GDPR-reglerne er ikke ensbetydende med, at der er en masse, man ikke må. Det er bare meningen, at man skal have mere kontrol med sine egne data. Der skal være mere gennemsigtighed.

 

De bedste hilsner,

Annette Bang Nielsen

Bookingchef i OrgaNicer

© 2022 OrgaNicer, All Rights Reserved