laeremestre_shutterstock_121961914_1024x576.jpg

SoMe, SayWhat? – en quickguide til sociale medier

Vil du gerne blive skarpere på at finde din målgruppes match med forskellige sociale medier? Men får du hovedpine ved tanken om at finde hoved og hale i mulighederne? Så læs videre. I denne uges Meeting Mondays  får du en quickguide til de fire sociale medier, som du typisk kan gøre brug af, når du skal markedsføre dine events eller kommunikere til dine mødedeltagere.

Facebook

Facebook er danskernes absolut foretrukne sociale medie. Danskerne bruger facebook hele tiden. Både unge og gamle – og dem midt i mellem (Danmarks Statistik, 2017). Derfor giver det rigtig god mening, at din event er synlig på Facebook. Derudover kræver Facebook ikke et kæmpe budget. Du kan, med få kneb, få utrolig stor synlighed for meget få (måske endda ingen) penge. Med Facebook, skal du overveje at bruge video, hvis du har muligheden – video bliver nemlig belønnet i Facebooks algoritme.  Få tre enkle tips til brug af facebook til events her.

LinkedIn

LinkedIn er et professionelt netværk med mere end 546 millioner brugere (LinkedIn, 2018) og 26% af danskerne har en LinkedIn profil (Danmarks Statistik, 2017). LinkedIn består hovedsagligt af brugernes faglige profiler, af virksomhedsprofiler, samt af forskellige typer af grupper. LinkedIn bruges til fagligt indhold og er derfor velegnet til professionelle arrangementer, hvor fagligheden er i fokus. Jo højere repræsentation af højtuddannede, der er i din målgruppe, jo bedre er LinkedIn, som dit medie. Vær dog opmærksom på, at der på LinkedIn ikke interageres så meget, brugerne imellem, som på mange andre sociale medier.  Dette gælder ikke LinkedIn-grupper, som fx kan bruges til debatter og vidensdeling. Læs mere om hvad du kan bruge en LinkedIn-gruppe til her.

Snapchat

Snapchat er et socialt medie, der lader brugeren dele billeder og video på 1-10 sekunder, hvorefter det helt forsvinder. Mediet er på få år blevet utroligt populært med en stadigt voksende målgruppe – og Snapchat-brugerne elsker at dele deres ”snaps”. Især ”Stories” funktionen er værd at kigge på, hvis du vælger at benytte Snapchat til at markedsføre din event eller virksomhed. Sidste år var 31% af danskere i alderen 16-89 år på Snapchat (Danmarks Statistik, 2017). Når det er sagt, er Snapchat primært et medie som bruges af ”de unge”. Læs mere om effektiv markedsføring af din event på Snapchat her.

Instagram

Instagram er et stærkt værktøj, der lader dig fortælle historier til din målgruppe via billeder og video. Oprindeligt var mediet tiltænkt øjebliksbilleder, men i dag er opslagene generelt nøje udvalgt.  30 % af danskerne mellem 16 – 89 år er på Instagram og 15% af den danske befolkning bruger Instagram hver eneste dag (Danmarks Statistik, 2017). Det er mange! Overvej derfor om Instagram er et medie, der vil give markedsføringen af dit arrangement et velkomment boost. Ligesom Snapchat, har Instagram en ”Stories” funktion, som kan vise små historier via billeder eller video, fx videoklip af forberedelserne af din event eller arrangement. Instagram er, i modsætning til Snapchat, ikke domineret af teenagere, her er ”de midaldrende” også med. Læs mere om brug af Instagram til events her.

Forhåbentlig har denne lille quickguide givet dig overblik over, hvilke af de sociale medier, du måske kan gøre brug af, når du skal markedsføre dine møder og andre events. Med en den rette strategi, en passende tone og relevant indhold er potentialet på de sociale medier stort.

De bedste hilsner

Mette Linjordet Thuesen

 


Ps. Hvis du alligevel skulle få brug for en hånd til markedsføringen af dine events, så læs hvad vi kan hjælpe med her.

Pps. Kunne du lide dette blogindlæg?

Få mere som dette = viden, værktøjer, trends og tips til dit arbejde med at planlægge og designe møder og events. Alt sammen (plus super gode tilbud) sendt direkte til din indbakke hver mandag.

Ja tak – send guldkornene direkte til mig