Stur stur nummer!

Jeg er ret vild med innovationsprocesser, brainstorms, hackatons, labs og workshops. At tænke nyt og bedre, er for mig, både vigtigt og spændende.

Men jeg ved også, at der er folk, der bliver trætte… Ikke sådan søvnige, men sådan lidt livstrætte… når der indkaldes til endnu en konsulent-faciliteret omgang i udviklingsmanegen.

Vi er mange, der har rigeligt at tage os til, og det kan være svært at rumme endnu en dag væk fra kontoret og de mange deadlines.

Det er nemt at trække nej-hatten godt ned over ørene. Og lade forestillingen køre forbi med et minimum af deltagelse. Og det kan såmænd også være helt berettiget med den nej-hat – det er bare sjældent særligt sjovt eller lærerigt at have den på…

Når du inviterer til workshop, udviklingsdag, kreativitetskursus osv. med smarte øvelser og hurtige konsulenter, så skal du huske dette. Og huske på at vi skal motiveres!

Hvordan kan du motivere dine kolleger til at deltage i process- og udviklingsaktiviteter?

 

Her er mine bud på 3 afgørende forskelle imellem motivation og frustration:
  • Hav et klart og defineret formål med dagen. Hav respekt for folks tid og indkald kun de, der er nødvendige for processen. Redegør gerne i invitationen for, hvorfor du ønsker, at netop denne person eller afdeling skal deltage.
  • Der skal være en plan for finansiering og implementering af nye ideer og produkter, der kommer som resultat af arbejdet. Hvis ikke der er afsat menneskelige, tekniske og økonomiske ressourcer, så er det tydeligt for alle, at deres arbejde hurtigt bliver tabt på gulvet.
  • Sørg for at alle får tilsendt materiale og plan for dagen i god tid, så alle kan forberede sig. Det er de færreste, der kan få gode ideer lige på stedet.

 

De bedste hilsner,

Stine Nybo

Projektchef i OrgaNicer


Ps. Kunne du lide dette blogindlæg?

Få mere som dette = viden, værktøjer, trends og tips til dit arbejde med at planlægge og designe møder og events. Alt sammen (plus super gode tilbud) sendt direkte til din indbakke hver mandag.

Ja tak – send guldkornene direkte til mig

 

 

Konceptudvikling
sådan hjælper OrgaNicer

Konceptudvikling

Har du den gode ide til en event? Men mangler at få lavet en god konceptbeskrivelse, du kan bruge i arbejdet med at finde samarbejdspartnere, sponsorere og lignende?