Hænder i luften

Vil du gerne i avisen?

Kontakten til medierne er tit omgærdet af en vis portion ærefrygt. Som om journalister var mytiske væsner, der kræver særlige vilkår for at være venligsindede. Sådan er det ikke.

Journalister er almindelige mennesker, og det er et lille fåtal, som går på arbejde for at hænge andre ud. Langt de fleste er journalister, fordi de har lyst til at fortælle historier og kommunikere. Men journalister bliver også mødt med rigtige mange interessenter og kilder, som gerne vil have placeret deres historie i medierne.

Derfor kan du med fordel tænke dig om, inden du tager kontakt til en journalist.

Her er tre grundlæggende overvejelser, som du kan gøre dig.

Hvad er historien?

Ja, salgscheferne fra norden er samlet for at blive introduceret til en ny generation af vandpumper. Det ér vitterligt vildt interessant, men måske ikke for så mange andre end virksomheden?

Hvis du vil have en journalist til at bide på, så skal du kigge efter en historie – og den skal være konkret.

Måske kan den ene af vandpumperne nedsætte forbruget med 70% eller rense vandet på en ny måde, så flere kan få rent vand.

Historien er virkelig sjældent begivenheden – men næsten altid noget konkret.

Hvad gør du, hvis de ringer?

Lad os nu sige, at det faktisk lykkes at få en journalist til at bide på…

De ringer altid i sidste øjeblik (sådan er mediernes natur) og vil gerne have alt til rådighed. I mit liv som journalist har jeg lagt talrige historier til side, fordi kilderne alligevel ikke var klar.

Så hvis du går efter, at pressen skal dække dit møde, så skal du også være indstillet på, at give dem kilder, information og plads til at gøre deres arbejde.

Og du kan med fordel have overvejet hvordan du gør på forhånd.

Hvem skal have historien?

Man kan købe sig fattig i tjenester, som tilbyder at sende pressemeddelelser til hele verden. Men inden du trykker på den knap, så overvej engang hvem historien er interessant for.

Er det i virkeligheden mest et fagblad der kunne stå på historien?

Eller den lokale avis?

Tit og ofte vil du have en indgang til en journalist. Enten gennem en du kender, ungernes skole, eller fordi chefen blev interviewet da han fyldte 50.

Du må altid gerne ringe til journalister og tippe dem om en god historie. Hvis du gør det direkte i stedet for gennem en pressemeddelelse er chancen for omtale mangedoblet…

De bedste hilsner,

Søren Juul Baunsgaard

CEO i OrgaNicer

 


Ps. Kunne du lide dette blogindlæg?

Få mere som dette = viden, værktøjer, trends og tips til dit arbejde med at planlægge og designe møder og events. Alt sammen (plus super gode tilbud) sendt direkte til din indbakke hver mandag.

Ja tak – send guldkornene direkte til mig