Virtuel mødedeltager: Er du pro eller noob?

Jeg elsker, når teknikken driller og jeg ikke kan få skærmdelingen til at makke ret.

Sagde ingen nogensinde.

Som mødeleder i den virtuelle mødeverden, er de færreste ”pros” og rigtig mange ”noobs”. Og selvom man sagtens kan charme sig igennem en teknisk ”ups’er” eller to, så er det altså rarest, at lede mødet med nogenlunde sikker hånd.

Og hvis du allerede er erfaren udi mulighederne i virtuelle møder, men har masser af uerfarne kollegaer, deltagere eller andre interessenter, så snup endelig listen og del den med dem 😊.

 

  1. Test og øvelse

De forskellige platforme som Teams, Zoom, Google Meet osv., har forskellige indstillinger og tekniske muligheder, men dog også en hel del lighedspunkter. Der er de helt gængse, som mute, video-deling, skærm-deling, deltageroversigt og chat-funktion, men også mere avancerede som break-out rooms, afstemninger og optagefunktioner. Den bedste måde, at blive sikker udi disse, er simpelthen… øvelse. Test det af uden deltagere, eller sammen med en kollega og leg med det.

 

  1. Struktur, struktur, struktur

En klar agenda og tidsplan er som regel altid en fordel til møder. Og de virtuelle af slagsen, er ingen undtagelse. Her er det særligt vigtigt at strukturere og styre mødet.

 

  1. Aktivér

Rigtig ofte, er det de samme, få deltagere, som taler under virtuelle møder. Hvis det giver mening, så overvej hvordan du kan aktivere flere deltagere, uden det dog blive påtaget og unødvendigt. Det behøver ikke være på ”bordet-rundt-måden”, men kan også være vha. afstemninger, spørgsmålssessioner (som kan skrives i chatfunktioner) eller korte quizzer, som både giver mødelederen feedback, men også engagerer deltageren i mødet.

 

De bedste hilsner,

Mette Linjordet Thuesen

Projektleder i OrgaNicer

 


Ps. Kunne du lide dette blogindlæg?

Få mere som dette = viden, værktøjer, trends og tips til dit arbejde med at planlægge og designe møder og events. Alt sammen (plus super gode tilbud) sendt direkte til din indbakke hver mandag.

Projektledelse
sådan hjælper OrgaNicer

Projektledelse

Brug for nogen, der sørger for styring og planlægning? Vi er med dig hele vejen og hjælper med at sikre, at arrangementet når sine fastsatte mål. Du kan også bare få hjælp i opstartsfasen til at lave din egen projektplan. Det er helt op til dig.

Evaluering
sådan hjælper OrgaNicer

Evaluering

OrgaNicer har lavet eventevaluering sammen med mange kunder og samarbejdspartnere. Både evaluering af hele eventprojektet – men også dele af den. Fx online deltagerevalueringer. Og vi hjælper også gerne dig.

Konceptudvikling
sådan hjælper OrgaNicer

Konceptudvikling

Har du den gode ide til en event? Men mangler at få lavet en god konceptbeskrivelse, du kan bruge i arbejdet med at finde samarbejdspartnere, sponsorere og lignende?