Watch out for foodies – det er rent MADness!

Jeg har lige været på et seminar, hvor der blev snakket trends og tendenser inden for fødevarebranchen.  Der lærte jeg et nyt ord.

Foodie.

Og i flertal, foodies.

Kender du dem?

Hvis ikke – så kommer du til det! For foodies kommer vi ikke udenom i mødebranchen. At all.

Foodies er mennesker, som er enormt engagerede i mad. Og ikke kun maden (i sig selv), som smag og kvalitet, men madens historie, tilberedningen af maden, videnskaben og sundheden omkring maden. En slags madverdenens first-movers. De ser på mad, som en hobby. Og spiser ikke bare for mæthed eller hygge, men tillægger en identitetsskabende og social dimension til maden.

Som mødeplanlægger, vil jeg vædde på, at du ofte (og oftere) oplever, at dine deltagere har særlige ønsker til forplejning. Nogle af religiøse og helbredsmæssige grunde. Men også af helt andre bevæggrunde. Veganere, vegetarere, flexitarere osv. Mennesker, som har en udpræget holdning til mad. Også alt det udenom. Klima, dyrevelfærd, sundhed osv.

Men er de mennesker så foodies?

Nej, ikke nødvendigvis. Men de er en del af en bølge af bevidsthed omkring mad, som vi ikke tidligere har set. Og med bevidsthed kommer krav. Især mht. gennemsigtighed. Clean eating og ansvarligt madforbrug er mere end buzzwords. Og for mødeplanlæggere, betyder kravene en hel del. Foodies og bølgen omkring dem, er nemlig kommet for at blive – og der kommer flere til hver dag.

 

De bedste hilsner,

Mette Linjordet Thuesen

Projektleder i OrgaNicer

 

 


Ps. Kunne du lide dette blogindlæg?

Få mere som dette = viden, værktøjer, trends og tips til dit arbejde med at planlægge og designe møder og events. Alt sammen (plus super gode tilbud) sendt direkte til din indbakke hver mandag.